Wednesday 30 December 2015

Nak kahwin?

Aku faham, situasi sekarang orang ramai sangat mahu berkahwin muda; masa belajar. Tiada masalah. Kita rasa seronok bila tengok orang boleh pergi library sama-sama, belajar sama-sama, exam sama-sama. Tapi, kena ingat. Ini seronok zahir sahaja. Banyak lagi perkara yang perlu difikirkan.

Bagi aku, aku sangat salute dan respect kepada pelajar yang ambil keputusan untuk berkahwin masa belajar. Sebab boleh bahagi masa, belajar dan keluarga. Itu mereka. Kita bagaimana? Tanya diri kita, kita mampukah untuk menjadi seperti mereka. Kalaulah seorang diri di kampus ini pun disiplin masa ke laut; nak makan pun tidak sempat, apatah lagi berkeluarga. Sudah bersedia mahu menghadapi penat dan lelah belajar; dalam masa yang sama bersama keluarga? Kalau aku, aku masih belum bersedia. 

Begitu juga dengan pendapatan seisi rumah. Memang, Allah berikan rezeki yang murah selepas berkahwin. Allah dah kata dalam Al-Quran. Tapi, kena ingat. Allah bagi rezeki selepas kita berusaha. Jangan fikir rezeki itu hanya dalam bentuk duit, makanan, ketenangan hati itu pun satu rezeki kan? Kat sini, aku nak sangat korang fikir, apa yang aku perhatikan daripada kawan-kawan dan orang-orang sekeliling yang berkahwin masa belajar. Siang malam weh cari rezeki. Buat kerja sampingan; berniaga online, kerja part time di kedai makan, jadi despatch. Lillahi, aku kagum. Tapi, atas dasar ini juga aku rasa aku belum lagi bersedia untuk menuju ke arah itu. Aku hidup susah, serius susah. Bukan daripada keluarga yang senang. Aku dah terbiasa lalui benda-benda yang macam ini. Dan, aku tahu, ianya susah. Belum kira yang semasa belajar mengandung; pergi kelas, naik bas, turun bas dengan bawa perut. Moga Allah berikan ganjaran kepada mereka ini dengan anak soleh dan solehah. Setiap minggu kena pergi check up; tahan teksi, kalau assignment rushing; nak kena jaga suami. And, ask yourself, you can do or can't do?

Bila dah lahir masa pengajian, kena fikir siapa yang mahu jaga anak. Uruskan makan minum. Seriusly, kena fikir semua ini. Kena fikir. Bila malam kena sit untuk siapkan assignment, uruskan hal rumahtangga. Siapa yang mahu tanggung perbelanjaan. Weh, semua ini kena fikir! Kalau fikir setakat malam pertama sahaja; nak menghalalkan senggama; it is nothing! 

Macamana aku tahu semua ini? Buat pemerhatian dan tanya orang yang ada pengalaman. Tanya kawan-kawan yang berkahwin masa belajar, mengandung masa belajar. Ringankan mulut untuk bertanya. Banyak buat research sebelum ambil apa-apa keputusan. 

Kalau diri sendiri rasa dah yakin, dah bersedia untuk semua itu, dipersilakan. Aku tulis ini sebab aku rasa ramai sangat yang cakap nak kahwin masa belajar, rasa seronok sebab dah jadi halal. Disebalik halal itu, ada banyak benda yang nak kena fikir; semuanya TANGGUNGJAWAB. 


No comments:

Post a Comment