Friday 11 January 2013

bangkitlah muslimah..!!

Assalamualaikum ... Alhamdulilah kita masih lg berada dlm rahmat Ilahi..

Saat entri ini ditaip,terasa sayu dalam hati hingga mampu menglirkan airmata.. mungkin Allah sengaja menemukan video itu untuk saya memuhasabahkan diri saya yg masih baru dalam menjadi seorang yang muslimah dan menyampaikan segala apa yang saya rasaakn sekarang kepada semua yang bergelar muslimah,muslimat,akhowat,wanita,kakak,ibu,anak,cik,puan dan sebagainya...

Hangat airmata mengalir apabila tertonton satu video nasyid perempuan yang bertudung labuh(saya tidak membahaskan hukum bernasyid depan ajnabi)...Subhanallah.. nasyid dari sebuah sekolah agama... sedap.. Tetapi apa yang membuat saya terkilan salah seorang dari ketua itu adalah penyanyi yang pernah satu ketika dahulu saya kagumi... Sejuk hati melihat dia berpewatakan sebagai seorang muslimah,bertudung bulat,berbaju longgar.. Sama-sama kita mendoakan agar dia kembali seperti dahulu... :)

Tapi perkara sebegini bukan hanya terjadi kat artis ja... ada juga dalam kalangan kita yang dulunya santun berhikmah dalam berbicara,terlalu menjaga pergaulan dan menjaga aurat dengan sempurna.. jatuh dalam curam yang sangat tajam.. Astagfirullah al A'zim...

Hari ini saya rasa terpanggil untuk menulis entri ini agar tidak ramai wanita yang jatuh ke dalam jurang tajam...
Bukan niat saya untuk merendahkan maruah diri dan mengaibkan diri sendiri tapi sekadar dijadikan pengajaran.. Jika dahulu saya tidak pernah kenal erti tudung melainkan diasrama,sekolah dan majlis-majlis keagamaan serta tempat-tempat yang diperlukan untuk memakai tudung... saya dihantar ke sekolah yang diberi pendidikan agama yang cukup,kelas tajwid,taranum,usrah,tazkirah,hafazan surah-surah amalan kekasih Allah... Tapi saya langsung tidak endahkan.. Allah beri kelebihan kepada saya untuk menghafal dengan cepat tanpa perlu berusaha lebih seperti orang lain... selaku remaja yang mempunyai gejolak moden yang tinggi dan iman yang senipis,saya trus berada dalam lubang yang tajam itu... malah berasa bangga sb perempuan lain perlu bertudung walaupun ada sesetengah daripada orang sekeliling say terpaksa sb suruhan ibubapa... persepsi saya terhadap golongan yang terpaksa pakai tudung ni memang sangat rendah... Sebab lepas 10 km dari depan rumah tudung hilang.. tidak seperti saya,tiada paksaan sebab keluarga saya hanya menekankan "pakai tudung atau tidak itu terserah,tapi elok jika pakai tudung"..saya mengambil jalan untuk tidak bertudung...

ramai orang yg hairan mcmna boleh berubah secara drastik?
Sebab saya rasa Allah uji saya melalui kenikmatan.. Walaupun saya selalu melakukan dosa,meninggalkan solat,tidak membaca Al-Quran seperti dulu tetapi kecemerlangan dalam peperiksaan tetap menjadi milik saya... Saya mampu mengingat apa yang diajar oelh guru sampai sekarang... Sampai satu satu saat saya terfikir.."Allah beri aku nikmat tapi aku tidak pernah bersyukur"..bermula dari saat itu saya sudah mula mendekatkan diri saya dengan buku-buku agama,dan menjadikan amalan seharian saya di asrama dulu sebagai amalan harian... Apa yang membuat saya terkilan sampai sekarang, walaupun saya masih lagi mempunyai ingatan yang kuat,tetapi ayat surah hafazan yang dulu saya hafaz satu ayat pun saya tak mampu nak ingat.. Allahurobbi.. Nikmat yang Allah tarik dari saya... :'(

Saya dulu pernah terjatuh dalam lubang yang sangat dalam... Saya pernah merasa pahitnya nak bangun semula nak jadi seperti sekarang... nak istiqamah lagi,tak tahan dengan kata cacian orang lagi.. tapi Allah sentiasa bersama saya..Allah,Allah,Allah...

Sakitnya nak bangun dari kesilapan lalu,kekesalan dan terasa kejahilan masih menghantui,terasa sedih apabila tgk ada orang yang mcam saya satu ketika dahulu,saya malu apabila melihat mereka berpakaian seperti saya dahulu... Tapi sya nak tolong saya tak mampu... hanya doa saja yang mampu diiringkan..

Kepada semua muslimah yang dikasihi,jangan jadi seperti saya dahulu... hilang arah tuju sebenar dalam hidup... Jangan pernah menempuh kesakitan sebab kebodohan sendiri.. nak cari hidayah Allah tersangat payah,tapi Allah boleh hilangkan hidayah itu dari kita sekelip mata saja...




No comments:

Post a Comment