Friday, 27 December 2013

Bila Allah pelihara hubungan dengan Allah, Allah pelihara kita.

Alhamdullilah..
Syukur.
Hari nie, aku dapat jawapan kenapa Allah jadikan kejadian tu.
Ada hikmah.
Allah nak pelihara aku :'(
Allah. Baiknya.
Allah nk pelihara aku dr org yang aku tak sangka.
Benar juga.
Kadang-kadang hidayah Allah kita leka sikit, bila-bila masa saja Allah boleh tarik.

Wednesday, 25 December 2013

tidak serik tapi berhati-hati.


Jujur.
Aku belum bersedia untuk beri komitmen.
Dan belum bersedia untuk terima sesiapa.
Ramai yang tanya;
Adakah aku serik?
Bukan serik tapi berhati-hati.
Aku perlu ruang untuk diri aku bermuhasabah
Dan terus melangkah ke arah yang lebih baik.
Bukan mudah untuk aku .
Aku kuat.
Tapi sebenarnya aku tak kuat.
Sakit melihat mereka bahagia.
Tapi aku hanya hamba yang lemah.
Redha.
Cari yang lain.

Saturday, 14 December 2013

Tak kuat.


Demi Allah.
Aku tak kuat.
Hebatnya ujian semakin mendatang.
Hari ini aku tewas lagi.

Friday, 13 December 2013

Thursday, 12 December 2013

You deserve someone better.


Alhamdullilah, last night when I was studying, one of my senior sent me a message.
And she told me "Nabilah, you deserve someone better". Allah. Praise to Allah.
He sent me a strong person to give me a strength. 

I was shocked because before I open my book for my killer subject, I don't know why I feel like I wanna cry. And start tearing. True, Allah hear my heart voice. Again last night, I lost in game. And I'm the loser T___T


Today, I deserve someone better than him. Allah saved me from the people like that. 
Fatimah Syarha, my cikgu said "Even 20 years you have a relationship before married, you'll don't ever know his or her true behavior and attitude. It's the fake. ". Praise to Allah again.

He save from blank love to search my worth love.

Monday, 9 December 2013

Pray in Islam.

5 times per day. 
Many people asking me about this 5 times. Yes, as a Muslim we need to pray 5 times per day. It's compulsory in Muslim life. 
------------------------
What's the kind of 5 times?
It's Fajr(Subuh), Dhuhr(Zuhur),Asr(Asar),Maghrib(Maghrib) and Isya(Isyak)
-----------------------------------.
Where do you perform the Solat? Need to go to mosque and perform the solat?
We can perform the solat everywhere not only in mosque.  As long as the place and our cloth was clean.
-------------------------------------------
Is there any preparation before you perform solat?
Yes,we have a preparation before perform solat. We need to perform our ritual ablution. Using water to smooth our hand, our ear,our face and etc. (yes,you can google it! . hehe). And then make sure our place and our cloth was clean and covering our aurah. Stand in the right way (our kiblat) and perform perform solat easily.
---------------------------------------------------
Stand in right way?
Stand in the right means that our body facing the kiblat. Many people ask me about this. It's the direction of the Kaabah (makkah). And the direction use by all the muslim while perform the solat. It's like the unity of Muslim under Allah laws (muslim God and beliefs).
http://en.wikipedia.org/wiki/Qibla
---------------------------------------------------------
I saw your mouth was moving when you perform solat. You read something? 
Yes,we read surah or chapter from our Holy Books,Al-Quran. Al-Fateeha/ Al Fatihah. If you wanna hear,search in you tube with the English translation.
--------------------------------------------------------------------------------------------
It's compulsory and you need to perform it even you're sick,accident or something that you can't perform your solat?. 
Yes,it's compulsory. But, in the way that you can. If you can't stand,you can perform it into sitting position. If you can't sit, you can perform it in lay down. If you can moving(paralyzed or something),you can perform it using the signal(eye). . Islam is the simplest religion.


You wanna watch how we perform our solat?
Here!
http://www.youtube.com/watch?v=HnsjWA0u9j4

Why we wearing a hijab?


Hijab. 
Why you wearing hijab?
Many of the Korean friends thought it's Malaysian culture. But it's not. Actually,it's Muslim practice. In Islam,women have to wear a hijab. 
In the Quran "And say to the believing women that they should lower their gaze and guide their modesty; that they should not display their beauty and ornaments except what (must ordinarily)appear thereof; that they should draw veils over their bosoms and not to display their beauty except to their husbands,their fathers,theirs husbands father's,their sons..". (surah annur 24:31)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
You wearing a hijab even in summer? It's difficult?
Honestly,no. For me,it's not difficult. And it has a peaceful of spirit when you're wearing a hijab. I don't know how to explain it. When you're covering the whole body,it's like peaceful and guide to yourself. hehehe.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
What is the name of the face cover?
 For the first time I'm attending class in chonnam University,many people look at me like strangers because there's no woman covering face except me. I'm the only one. Yeah, maybe curious and suspicious. Hahaha. This cover called "niqab".
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Why the rest aren't wearing like me?
In my religion, actually it's not compulsory. And alhamdullilah, I decided to wear like this. We compulsory to wear a hijab I'm wearing this niqab because of Allah. And it's also for my safety. And maybe the rest of you thought I'm wearing like this because I'm engaged. Yes, I'm engaged. But it's not my intention. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Why you feel safety when you wearing like this?
Because there's no man bothering and look at me wherever I've been. 
And I feel peaceful. Peace! 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
You wear like even in your home?
Yes,if there any man or men besides my father. 
*husbands and my father in law and my son will come soon. (because I'm not married yet)
Even to your fiance?
Yes. Indeed. Even to my fiance. Why? Because he's not my husband. He's only my fiance.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
It's not fair to women. Women need to wear a hijab,but men don't need?.
No,it's affair. Because men also have their own "hijab". 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
What is the "hijab"for men?
Men have to lower their gaze when looking a woman. The moment a man looks a woman and of any brazen of unshamed thought comes to his mind,he should lower his gaze. 




Thank you for being my friends. 
I love you.
Bye.

Korea post 1#





While walking on the street alone. In the lift. Buying groceries. Hang out. A few people like yelling and look at me; strange way like they saying using the eyes "What the hell of this?". While in the lift or somewhere. A few girls look at me and laughing and act like they're going to cover their face. I just smile and saying to my heart that they'e taking care about you. 
It's my new experience.  Thank you for taking care of me.
I'm not ashamed to wear like this but I'm proud. Honestly, I'm proud. Because there no man or men dare to call me and look at me. And some of them show their respect to me. Give me the way when in busy day. Especially in the bus. And they will bow their head and others smile and say hello. Ashamed with my face or body? Totally false. I'm proud of this kind. Because behind this cover, I know that God create my in perfect way. I have nose,I have mouth, and I have everything as a human. And the most important, I have a natural beauty not a fake beauty. 

Thursday, 5 December 2013

Nabilah, Are you okey?

Hai, hari baru sempat nak mengupdate.. haha. Nie pun curi-curi juga nak tulis sebab rasa mcm dah sesak otak dengan mata dok menelaah siapkan assigment. Lately,aku rasa ramai og dah tahu pasal kisah tragis aku. *tak dak la tragis sgt macamana org-orang Rohingya yang sedang diseksa Keep praying for them. 
Ramai orang tanya aku "Nabilah, kau okey ka?", "Aku tgok kau nie okey ja, gembira ja, tak sedih pun" dan sewaktu dengannya. Nampak gembira tapi hati hanya Allah yang tahu. Tapi tak dak la teruk sgt sampai nak bunuh diri dan toreh tangan macam cinta tak matang langsung. Sometimes, rasa awkward la jugak .. Haha. Bila fikir "eh,aku bukan lagi tunangan orang". Sentap di situ. Alhamdullilah sangat, Allah dah bagi ketenangan. 
Aku okey ja kat sini. Korang jangan risau. :)

walaupun masa first dulu muka aku agak pucat, sebab kurang makan. Tapi bukan sebab nie, tapi sebab buku-buku yang berlambak2 perlu dibaca -_-' presentation lagi.. haha.


Kenapa aku perlu cerita kat sini?
Sebab aku nk semua org ambil pengajaran daripada kisah aku. Jadikan iktibar bahawa pertunangan dan percintaan itu bukan jalan kau dan dia ada jodoh. Allah dah atur semuanya dengan indah. So, tak payah nak bazir-bazir msej,calling-calling. Rugi :) Adik-adik yang belum bercinta, jangan bercinta lagi sebab ada sesuatu yang mungkin Allah nak hadiahkan bila tepat pada masanya. 

Swear, aku pun tak tahu kenapa aku okey sgt sekarang. Sebab aku dah sedar, Allah dah selamatkan dari sesuatu yang buruk :) Syukur. Dan aku muslimah, bukan wanita yang murah, bila suka ambil ,bila tak suka buang macam sampah.. 

Dan aku yakin Allah tgh beri petunjuk sesuatu. :)

A,B dan Allah.
*jangan cuba nk teka, sebab hanya aku ja yang tahu..
Cinta dalam doa. 

Thursday, 28 November 2013

cuba.

 
cuba.
Bukan negara Cuba tapi cara sebut "chuba".
Sekarang 3.47 pagi. Menjengah subuh. 
 
Cuba untuk tidur dan lelap mata tapi masih belum masanya.
Cuba untuk fikir esok ada kelas tapi masih kurang berfungsi.
'Dan sekarang cuba untuk menulis kata supaya tenang.

Cuba.
Cuba untuk melupakan.
Cuba untuk berhenti.
Cuba untuk menghilangkan.
Cuba untuk terima.
Cuba untuk redha.
 
Cuba lagi.
Cuba untuk jadi kuat.
Cuba kuat hati bukan hanya sebut kuat.
Demi Allah,aku cuba.
Cuba untuk tidak tumpas.
Tapi tumpas juga walau aku cuba.
Cuba untuk tidak bazirkan airmata.
Tapi masih mengalir walau sering kali mencuba.
 
Cuba kepal bola ais di jendela.
Cuba baling dengan harapan pergi rasa itu.
Tapi masih ada walau berpuluh kali dicuba.
Sumpah,aku dah cuba.
Cuba untuk jadi yang terbaik.
Tapi orang itu belum nampak usaha aku yg sedang cuba.
Sadis.
 
Demi Allah,aku cuba. Aku usaha dan terus mencuba. 
Tapi ternyata aku tak sekuat itu. Tak sekuat yang aku selalu cakap "Aku kuat".

Dia mampu berbahagia, aku juga sedang berbahagia. Mereka juga.

 
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.
Masih dalam proses terkilan dan belajar untuk redha. :)
Tapi alhamdullilah,Allah bagi ketenangan hati dan ketabahan. Sebab ketenangan dan ketabahan itu datang melalui ujian yang Allah bagi sebagai tanda Allah sayang. Dan teringat kata-kata ustaz, "Bersyukurlah kepada Allah  kerana Allah masih memberikan ujian sebagai tanda Allah rindu akan rintihan hambaNya". Benar, manusia ini imannya turun naik. Kadang-kala cepat lupa bila ada nikmat. Kadang kala juga lupa bahawa ujian itu dalam erti "kesenangan" dan "kesusahan". 
Redha. Sebaris kata yang tersirat seribu makna. Sampai saat ini, terasa aliran ketabahan bersama redha. Alhamdullilah. Jangan pernah anggap diri sebagai seorang yang kuat sebab faktanya kita masih hambaNya yang masih punya kelemahan.. Mampu berbicara sendiri dalam hati " Aku kuat" tapi jauh di hati yang kecil "Aku tak sekuat itu". Heh. Mainan perasaan. Dan saat itu perlu kembali kepada Maha Pencipta. Yang tahu segalanya kerana dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. "Allah jadikan sesuatu itu dengan berhikmah".
Perlu belajar dan menelaah untuk 'redha' dan yakin ini perancangan Allah yang teristimewa.
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan ternyata ada hikmah. Hadiah sebuah kebahagiaan. Erti yang berbeza-beza setiap individu. Hari ini mungkin dia berbahagia sebab dia jumpa orang yang sepadan dengan hati dan jiwanya. Esok lusa mana tahu. Allah hadiahkan sebuah bahagia untuk dia. Dan,Allah juga sedang hadiahkan bahagia aku. Bahagia bila ada pertanyaan daripada mad'u-mad'u tentang Islam. Bahagia bila ada terselitnya kata "Tolong doakan aku supaya satu hari nanti aku jadi seorang muslimah". Sebak tapi dalam hati bahagia. Allah alirkan bahagia melalui bahagia orang lain. Bahagia juga bila aku dapat ilmu yang baru. Bahagia bila ada aku sedang berkongsi tentang Islam kepada orang yang masih memerlukan. 
Ya, mungkin sarkastik. Tapi bahagia ini bermula dan akan berterusan kerana mereka menjadi pemangkin untuk aku terus mencari Islam. Mereka mad'u dan mereka juga dai'e.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan yang paling istimewa sekali pada detik ini, aku bahagia bila sahabat-sahabat seperjuangan aku di Malaysia Universiti Malaya menangis kegembiraan atas kemenangan. Moga Allah redha atas perjuangan kalian. Hanya kiriman salam perjuangan hanya mampu disampaikan. Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Penat,lelah,kurang tidur, provokasi,halangan dan cabaran hanya Allah yang menilai.

"Sabiluna,sabiluna Jihad"

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Salam sayang dari Korea.
Nabilah si kecil.
 

Sunday, 24 November 2013

Entri buatmu Hero.

 
Hari ni Hero dah pergi. Pergi meninggalkan dunia yang penuh kejam. Bila aku tgok balik gambar-gambar Hero yang dulu sampai la sekarang,aku rasa sedih dan bangga. Sedih dengan "manusia" yang bukan manusia. Sanggup buat binatang macam tu. Macam dah hilang pedoman. Sampai ptong kaki kucing :'( Macamana la Hero rasa masa kena potong tu. Mesti sakit. Tapi siapa kita? Hanya hamba Allah. Hero dalam sakit dan perit macam tu pun masih boleh hidup. Siapa sangka, Allah takdirkan Hero jumpa orang yang sangat aku bangga, Ayah Hero. Dan Hero mampu hidup. Aku bangga dengan Hero, tiada kaki hadapan, berjalan hanya guna 2 kaki. Kurang sempurna. Tapi, Allah punya kuasa. hero mampu survive macam kucing-kucing lain.

Pesanan aku, kalau orang yang buat Hero macam tu baca entri aku nie, segera memohon keampunan dan pengajaran supaya lebih sedar bahawa yang diri kau itu manusia. Tak kira kau bangsa apa,agama apa,kawasan apa,warna kulit apa. Tapi manusia!. 
Kepada orang lain, ambil ini sebagai pengajaran. Allah hantar kucing nie sebagai salah satu tarbiyah dalam diri. Bongkak atau tidak dengan nikmat yang Allah beri. :)

Friday, 22 November 2013

Hard expriences as a "muslimah", "hijabers" and "niqabis" in South Korea.

 
{In the name of Allah}
Good day guys! I know, you miss me a lot!.
 Yesterday, we went to Gwangju International Center (GIC) for breakout "Town Hall". *Don't know about this "Town Hall" and one of my friends said it's the USA words. Because he's from US. Even his face like Asian (simple sentences : He's philippines but stay in US.) InsyaAllah, I will do some research about this "Town Hall" and perhaps can give you some information!. #next post ok!

In the "town hall"event. *I more consider it as a group discussion and interactive. Haha. Never mind!.
We discussed about the hard experiences throughout this journey. (from our home country to Korea esp Gwangju). 

Before this, I didn't mention about our hard experiences in my blog as a muslim's women here. Let's begin!

From my own, there's some experiences that I'll never forget. Never!. Honestly, being a muslimah (muslim's women) here was very hard. As we all know, Islam society here is in small and low rate.
If you noticed, I wrote about the food in the previous post. It's hard to us as a muslim get "Halal" food. T___T. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I'm a niqabis. Wearing a face cover. And I'm the only one here wearing niqab here. Haha. Membebel banyak pulak aku yer. Ok!
One day, UM students went to market. Buying groceries for our international day festival. Someone trying to open my niqab. *not really trying to open but it's like pulling down my niqab even not strong. 
And the ahjumma keep talking to each other in hangul (korean language) like in anger situation. I don't know either she's keep talking about me or others things. But,as a new niqabis, of course I'm shocked and a little bit having a feeling like they're not respect me. Honestly, I don't blame them 100 percent about this kind of problems because they were zero and don't know anything about my religion. But, I blame them because they're not respect me as visitors. They don't have the right to behave like that. If you see somebody who are differently paste from you, you don't the right to touch and do something that doesn't make sense!. I wrote this because I know many people will read this and take it as lesson for do not do like that to the others people. :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

My second hard experience *i declare it as problem for me* haha! 
I'm not offending the Korean and China girl. But, I have to say the truth. And like I said before, I hope we will take it as a lesson :)
I'm wearing like this because this is my way to practice my religion and it's my responsibility to obey Allah as my God. :)
Even, wearing a niqab was not compulsory in Islam. And I choose to wear like this :)
I'm not blaming the girls because I know they were less about my religion, but as a human and students who know how to respect the others feeling and way, you need to do it!. 
I'm in lift and I'm the only one wearing a hijab. They keep talking each other and laughing and act like want to wearing a veil. For me, It's bad behavior and we need to change it! Why you behave like that? Because you're wearing a short skirt and pants even in cold?. You have the right to ask me question, but you don't have the right make fun of my religion. ^_^ . 
From this situation that I think very worst, I learn the quote "I'm proud to wear like this". I confident of my self and my beauty. Many people give a respect as a "women". European, Korean, Eastern. They give me a honor as a women. And to those girls I wanna say thank you because you give some awareness that I don't have to care about other people say and start saying to myself "How long I'm gonna be a slave to other judgement?". Until I die, I have to be a slave to other people object and subject?. Of course no!.
I'm so grateful to have many friend here that give the strength. I'm not saying the all the korean and China girl like the "girls in the lift". Truthly, I have many korean and China people that having a precious time with me. And I'm gonna miss them. T___T
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
My third experience as muslim's women here is we need to take off our hijab for alien card. And it's the problem with this university administration. We're the minority here. We're fighting for the next muslim's women. InsyaAllah,please pray for us. Many people think our hijab was East culture but actually totally not! It's for our religion!. It's compulsory for us to wearing the hijab. And so sadly, because one my frienda who sent the picture without hijab  a little bit late from us. *We need to send it on Thursday, but she send it on friday* The alien card that she received wearing a hijab! And it's like discrimination to us as a minority students here. And I hope the student who will further study here, please against it! Because it's already proven, it's not the problem with the immigration but the administration. I wrote this not because I'm trying to tell everyone that this university was worst. Totally no! They treat and care us much better than Malaysia. Honestly, i respect them. The system tiptop! The information tiptop! The activity tiptop!. And I don't want this situation became a problem because sensitivity of human  :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

And lastly, the experience that one of my friend faced. They when to backgate (humun) university. It's market and have many shoppes. Suddenly,one of ahjussi (uncle) open the pin that one of my friend wearing. And said "it's hot". 
And i don't how's the ending.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

This experience that we face as a muslimah,as a hijabers, as a niqabis actually a present from Allah. Allah give us the strength through this situation to be a better muslimah for ummah and society. And alhamdullilah, until now, we can survive as a muslim's women even hard and difficult. 
And special thanks to all friends that give us the moral support to us.
And I have to admit it! I will miss you guys!
And to Jeremy Azurin, thanks for the awesome "town hall" and give us the space to tell our problems here! And to GIC thank you to invite us!

Regards of Love:
Nabilah si kecil.


Sunday, 17 November 2013

Jangan pernah merajuk dengan Allah.

 
"Jangan pernah merajuk dengan takdir Allah". 
Pegang kata-kata ini. InsyaAllah hidup akan lebih positif dan bahagia. Subhanallah, indahnya percaturan Allah dalam hidup hambaNya. Allah bagi saat kita perlu bukan kita hendak. Selama ini berusaha dengan gigihnya tapi hasilnya hampa. Tapi kali ini berusaha cuma sedikit Allah bagi ganjaran yang sangat luar biasa. Terima kasih, Ya Allah.
 Terasa Allah telah permudahkan jalan untuk yang labih baik dan lebih halal. Ketenangan dan kelegaan yang Allah beri sekarang sgt luar biasa. Hanya sujud syukur dan alhamdullilah aku panjatkan.  
 
"Jangan pernah merajuk perancangan Allah".
Pegang juga kata-kata ini. Sebab Allah jadikan sesuatu itu dengan berhikmah. Allah tak bagi hari ini, Allah tak bagi esok, tapi Allah bagi nanti. Dan hadiah yang Allah beri sesuatu yang istimewa dan kita tak pernah sangka. 
 
Semoga Allah permudahkan jalan ini. Haram itu sifatnya cuma sementara untuk menanti yang halal untuk selama-lamanya. :)

p/s:struggle hafal 2 juzuk terakhir sebab sekarang aku masih baru menghafal beberapa surah. T__T. Allahumma Ameen. Doakan aku sahabat!

Friday, 15 November 2013

tandus langkawi.

 
Baca utusan malam ini. Dan ternampak artikel ini. Tajuk: "Antara kekhuatiran dan harapan". Disebabkan saya sebagai anak jati Langkawi yang ibubapa sememangnya berasal daripada Langkawi sedikit merasa bangga apabila ada pihak yang prihatin terhadap Pulau Langkawi. Keseluruhannya, berpuas hati dengan artikel ini mengenai cukai, pelepasan hak kepada pihak-pihak tertentu untuk pembangunan ekopelancongan dan sebagainya. Tapi sebagai anak muda yang berasal daripada Pulau Langkawi dan tinggal di Langkawi dan mungkin mencurah bakti dan tenaga di Langkawi, saya kurang bersetuju dengan pendapat di bawah ini.
"Para pelancong asing telah membawa bersama mereka nilai-nilai hidup Barat yang tidak sesuai dengan selera tempatan. Ini termasuklah perbuatan bercumbu dan berbogel di tepi-tepi pantai. Selain itu, ada juga kalangan pelancong yang meminum arak dan melakukan seks dengan pasangan tanpa nikah. Unsur-unsur negatif ini tentulah mudah mempengaruhi pemikiran para remaja tempatan. Laporan Utusan Pengguna tentang gelagat anak muda Pulau Langkawi yang berseronok dengan meminum arak di tempat terbuka merupakan bukti betapa nilai-nilai hidup asing telah berjaya merobohkan benteng iman mereka yang masih mentah."
Dari sudut pandangan kasar ada benarnya. Tapi, sejauh mana kepengaruhan daripada pelancong-pelancong asing kepada anak muda?. Bagaimana dengan penyebaran ilmu yang seharusnya dipasak dalam jati diri anak muda itu sendiri? Sudah mencapai tahap memuaskan? Benteng iman anak muda yang yang merapuh dan tidak diisi dengan sempurna. Mungkin orang luar tidak mengetahui tapi saya sebagai anak muda yang merantau tahu isi dalam. Bukan saya mengatakan penyebaran ilmu agama tidak ada tapi masih di takuk yang lama. Contoh: Soal nikah muda. Secara kasarnya, di Pulau Langkawi rasanya masih belum ada bicara ini. *tidak tahu sama ada berlaku semasa berada di perantauan*. Pernah berinteraksi dengan beberapa pasangan yang rasanya sudah bertahun-tahun menyulam cinta. "Tak pernah ada keinginan nak kawin". "Mestilah nak,tapi tak boleh lagi lagi sebab ibubapa tak bagi,dah banyak kali minta. Alasan depa bagi, tak cukup umur lagi." secara jujurnya, ada setengah ibubapa yang masih belum terbuka akan hal-hal seperti ini. Isu berniqab di Langkawi juga menjadi masalah;ajaran sesat. Solat tidak memakai telekung;sesat. Masih lagi berlaku pemujaan;mandi bunga,buang sial. Pasal gaza,Palestin,Syria tidak bergempita seperti di bandar besar.
Pasal arak, diakui di Langkawi, harganya lebih murah berbanding air gas. *beer,tiger dan sebagainya. Tapi pada pandangan saya, menjadi masalah apabila ada golongan yang hanya memberi nasihat di masjid-masjid dan surau yang sudah pastinya bukan menjadi tempat bagi golongan ini. Bertaubat? Jadi solehah? Saya ramai kawan yang mempunyai impian dan cita-cita macam ini tapi tiada tempat untuk diberikan kaunseling dan semangat. Cadangan menutup kasino,pub-pub,kelab-kelab malam,pusat-pusat karaoke dilihat sebagai idea yang agak bagus. Tapi kalau penutupan ini berjalan dengan lancar dan sempurna, apakah anak muda akan meninggalkan nilai-nilai "Barat" yang mempengaruhi jiwa anak muda tanpa ada akar ilmu dalam jiwa. Mungkin di Langkawi akan berkurangan. Bagaimana pula jika ke negara jiran?. Nilai itu ditinggalkan semasa di Langkawi dan masih berterusan di negara jiran. Mungkin orang akan berbicara seperti ini "Ini sudah tahap maksima kita untuk mengekang masalah ini". Tapi sebaliknya, ini bukan maksima!

Dari si kecil yang kerdil dari bumi Korea.

p/s: Doakan semoga impian aku untuk jalankan dakwah jalanan di tempat kelahiran aku berjalan dengan jayanya. Doa kalian aku perlukan untuk perjalanan ini sebab aku lelah lihat pihak yang satu lagi hanya tahu menghentam dan buat buta mata serta pekak telinga bila lihat anak muda jatuh dan lemas;bersembang di kedai kopi "Anak orang itu tak pandai jaga diri", "Ahli neraka dan ahli syurga", manakala pihak satu lagi masih mencari-cari erti hidup; tenggelam timbul. Tiada siapa nak tolong. Masih belum kenal maha Pencipta;begitu juga aku. Dan ramai anak muda yang aku rasa berkebolehan dan punya ilmu tapi hanya melihat dengan sebelah mata dan biarkan sepi.

Sunday, 3 November 2013

Buku Bahasa melayu atau bahasa inggeris? Mana satu?

Hai der.. dah lama tak update ^_^ *semalam ja kan update.
Ada orang tanya nabila "Buku bahasa Inggeris atau Melayu".
"Dua-dua".
Tak boleh,kena piliih salah satu.
Okey, I will choose English. Maybe?.
Haha.
"Means,tak suka bahasa Melayu?".
Bahasa ibunda,mestilah suka..
Gila tak suka. Cakap hari-hari.
"Kenapa kau pilih English ya?."
1. Sebab nabila nie mengong b.i..Kena la improve b.i Wakaka.
2. Influence kat rumah. My mum suka baca buku. Tapi I don't know where the books now. Haha.. Tapi ada buku pasal pregnancy sampai sekarang elok lagi. psst: Nanti nabila pula sambung baca. Tapi lately,she like to buy magazine. Macam MiDi,Wanita. Ubah haluan kot. :3 Dulu sampai penuh rak,lepas tu timbang dan jual kat recycle store. Maksu pun kaki remaja dgn ujang. Setiap bulan,tak pernah langsung miss dengan 2 benda alah nie. Nabila pun kutip baca.. ^_^ 
3.Sebab terkadang rasa buku b.i nie banyak sikit la knowledge kot. Haha.
Seriesly,dulu nabila suka baca buku malay and couple years ago. Fall in love dengan buku b.i.
Twilight yang mengarut tah apa-apa. Wakaka. Tapi bila dah besar sikit,start cari buku yang agak critical sikit la daripada buku yang mengarut mcm twilight tu. Tapi tak dak la mengarut sangat. Actually,ada ja buku-buku bahasa Melayu yang bermanfaat dan nabila sentiasa ikut. Macam buku Fatimah Syarha,Utaz Zaharuddin dan ramai lagi. Tapi lebih kepada buku motivasi dan novel motivasi dan agama. 
Sometimes,nabila rasa novel-novel "cinta" Melayu nie guna kronologi yang sama. 
Terjumpa secara tak sengaja,gaduh,kahwin,tak suka,mula jatuh cinta dan bahagia. Dalam mencari bahagia tu, ada la orang yang selalu dok jadi orang tengah, Selalu mother in-law, dan perempuan yang mother in law suka. And typically,perempuan yang jadi heroin lembut hati dan lelaki itu adalah orang kaya. 
Dan yang paling sadis, bila part malam pertama. *geli nk membaca. Dalam novel B.I., yang nabila selalu baca la.. Author takkan cerita daripada A sampai Z. Selalu ada perkataan "make love in bedroom or something". Paham sendiri la. Novel Melayu nie cerita dari A sampai Z. Sampai macam novel Hollywood yer.. 
nabila tak tahu kalau taste nabila berbeza. Tapi sometimes,rasa mcam tak patut letak adegan macam tu dalam novel. Lepas adaptasi novel tu jadi filem. -_-'
macam hlovate. Adore him/her. Because  I don't know she's or he's. Mysterious. haha.. Kronologi jalan cerita dia memang tak bosan dan berkisar tentang apa yang ada sekarang. Pasal Gig,skate. Memang firstly orang akan tengok "Novel apa nie". Tapi don't judge a book by its cover. Ada penerangan hadis dan ayat Quran beb! Bermanfaat untuk golongan yang sebegitu. Macam nabila,cetek agama. ^_^
 Sampai ada orang lelaki pernah cakap kalau Hlovate nie perempuan,dia nk cari perempuan macam nie, agama balance dengan hal-hal yang tidak "berkaitan". :)
membelakangkan bahasa sendiri?
Siapa cakap?
Nabila pengumpul tegar A.Samad Said, Siti Zainon.
Zahiril Adzim "bogel Menuju Tuhan".
Balance okey.!
Saya penulis puisi dan pemuisi. 
Masih lagi mampu bernada dengan bahasa darah.
4. Mudah untuk cari maklumat. 
For the first time,nabila masuk uni, nabila agak panik ya sebab nabila selalu baca buku b.i guna bahasa yang simple tapi bila kena buat assigment. Bahasa dia dasyat. Smpi headache.
Berbuku-buku kena baca. :3 Then, I learned how to reduce it. Haha. Baca ja mcam baca novel. kebanyakan sumber maklumat buku yang dikaji dalam bhasa inggeris. Mahu tak mahu wajib baca b.i..
kan??? Nak dapat banyak maklumat. Rajin la cari bahan dalam b.i. ^^ jarang kat library um tu ada buku bahasa . Kalau ada pun orang lain dah ambil dulu dan buat harta sendiri dan warisan.
p/s:It's my opinion." Lain padang lain belalang. " Walaupun muet cuma band 2. Tak kisah pun,sebab apa yang dicari adalah ilmu untuk disampaikan kepada orang lain dan bermanfaat kepada agama ... 
Peace!!

Mad'u yang Allah hantar 2.

Aku terharu sangat sekarang lepas dengar alunan suara dia mengucapkan kalimah suci AlQuran. Allah. Aku harap Allah bagi tarbiyah kepada dia.. ^_^

hanya kesyukuran aku panjatkan. 

Saturday, 2 November 2013

Perkahwinan itu bukan sekadar nama "perkahwinan".


Alhamdullilah,sekarang aku berusia 21 tahun. 21 tahun aku ditakdirkan Allah untuk bernafas di bumi dan dunia. Bila sebut 21 tahun,ada benda yang terlintas. Daripada dulu, 21 tahun aku nk masuk universiti,nak jadi isteri. Bila aku berbicara pasal perkahwinan dengan family,aku jadi sebak "Dah besar rupanya aku,lepas nie tanggungjawab aku jatuh kepada orang lain". Bila aku fikir juga, aku rasa aku belum lagi sempurna menjadi anak yang solehah dan mampukah aku menjadi isteri yang solehah kepada bakal suami. Nak pikul tanggungjawab solehah kepada 2 ibubapa dan keluarga. Solehah kepada pasangan. jadi anak yang sejuk dan isteri sejuk serta sahabat yang menyenangkan. Saat untuk menginjak ke satu anak tangga lagi untuk perjalanan yang lebih mencabar. Moga Allah redha akan perjalanan ini. :'(

Bersyukur bila Allah hadiahkan ibu dan bapa yang menunjukkan contoh untuk perjalanan selepas ini. Bersyukur juga sebab Allah berikan sahabat yang sering doakan dan tunjukkan aku jalan yang benar. Syukur juga punya sahabat yang tak akan aku lupa. Yang terima aku daripada zaman aku jahiliyah sampai aku jumpa jalan yang betul. Sanggup putuskan perhubungan atas keadaan diri ini. Walaupun pedih,tapi aku dan dia pasti,Allah pasti berikan apa yang terbaik untuk hamba Dia. Jadi penguat keyakinan untuk dia jadi bakal imam satu hari nanti. Allahumma Ameen. Selalu ada saat aku susah dan senang. Allah jua akan membalas jasa kalian.


(Seandainya ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa panjangkan umurku dan memberikan kesempatan kepadaku menyaksikan pernikahan putriku tercinta, kira-kira seperti inilah yang ingin aku sampaikan):
.Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi maha Penyayang
Anak-anakku..,
Hari ini akan menjadi satu di antara hari-hari yang paling bersejarah di dalam kehidupan kalian berdua. Sebentar lagi kalian akan menjadi sepasang suami-isteri, yang darinya kelak akan lahir anak-anak yang sholeh dan sholehah, dan kalian akan menjadi seorang bapak dan seorang ibu, untuk kemudian menjadi seorang kakek dan seorang nenek, ……insya الله.
Rentang perjalanan hidup manusia yang begitu panjang … sesungguhnya singkat saja. Begitu pula…liku-liku dan pernik-pernik kerumitan hidup sesungguhnya jugalah sederhana. Kita semua.. diciptakan ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa tidak lain untuk beribadah kepada NYA. Maka, jika kita semua berharap kelak dapat berjumpa dengan ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa …dalam keadaan IA ridlo kepada kita, hendaklah kita jadikan segala tindakan kita semata-mata di dalam rangka mencari keridlo’an-NYA dan menyelaraskan diri kepada Sunnah Nabi-NYA Yang Mulia -Shallallahu alaihi wa sallam-

(Maka barangsiapa merindukan akan perjumpaannya dengan robb-nya, hendaknya ia beramal dengan amalan yang sholeh, serta tidak menyekutukan dengan sesuatu apapun di dalam peribadatan kepada robb-nya.)
Begitu pula pernikahan ini, ijab-qabulnya, adanya wali dan dua orang saksi, termasuk hadirnya kita semua memenuhi undangan ini…adalah ibadah, yang tidak luput dari keharusan untuk sesuai dengan syari’at ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa.

Oleh karena itu…, kepada calon suami anakku
Saya ingatkan, bahwa wanita itu dinikahi karena empat alasan, sebagaimana sabda Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam:
Wanita dinikahi karena empat alasan. Hartanya, keturunannya, kecantikannya,atau agamanya. Pilihlah karena agamanya, niscaya selamatlah engkau.” (HR:Muslim)
Maka ambilah nanti putriku sebagai isteri sekaligus sebagai amanah yang kelak kamu dituntut bertanggung jawab atasnya. Dengannya dan bersamanya lah kamu beribadah kepada ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa, di dalam suka…di dalam duka. Gaulilah ia secara baik, sesuai dengan yang diharuskan menurut syari’at ALLAH. Terimalah ia sepenuh hati, kelebihan dan kekurangannya, karena ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa telah memerintahkan demikian:

(Dan gaulilah isteri-isterimu dengan cara yang ma’ruf. Maka seandainya kalian membenci mereka, karena boleh jadi ada sesuatu yang kalian tidak sukai dari mereka, sedangkan ALLAH menjadikan padanya banyak kebaikan.) (An-Nisaa’:19)
Dan ingatlah pula wasiat Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam-:

(Pergaulilah isteri-isteri dengan baik. Karena sesungguhnya mereka itu mitra hidup kalian)
Dan perlakuanmu terhadap isterimu ini menjadi cermin kadar keimananmu, sebagaimana Sabda Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam-;

(Mu’min yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaqnya. Dan sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap isterinya)
Dan kamu sebagai laki-laki adalah pemimpin di dalam rumah tangga.

(Lelaki itu pemimpin bagi wanita disebabkan ALLAH telah melebihkan yang satu dari yang lainnya dan disebabkan para lelaki yang memberi nafkah dengan hartanya.) (An-Nisaa’: 34)
Maka agar kamu dapat memimpin rumah tanggamu, penuhilah syarat-syaratnya, berupa kemampuan untuk menafkahi, mengajari, dan mengayomi. Raihlah kewibawaan agar isterimu patuh di bawah pimpinanmu. Jadilah suami yang bertanggungjawab, arif dan lemah lembut , sehingga isterimu merasa hangat dan tentram di sisimu. Berusahalah sekuat tenaga menjadi teladan yang baik baginya, sehingga ia bangga bersuamikan kamu. Ya, inilah sa’atnya untuk membuktikan bahwa kamu laki-laki sejati, laki-laki yang bukan hanya lahirnya.
Kepada putriku
Saya ingatkan kepadamu akan sabda Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam- :

Jika datang kepadamu (-wahai para orang tua anak gadis-) seorang pemuda yang kau sukai akhlaq dan agamanya, maka nikahkanlah ia. Jika tidak, maka akan terjadi fitnah dan menyebarnya kerusakan di muka bumi.” (HR: Ibnu Majah)
Dan semoga -tentunya- calon suamimu datang dan diterima karena agama dan akhlaqnya, bukan karena yang lain. Maka hendaknya kau luruskan pula niatmu. Sambutlah dia sebagai suami sekaligus pemimpinmu. Jadikanlah perkawinanmu ini sebagai wasilah ibadahmu kepada ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa. Camkanlah sabda Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam-:

(Seandainya aku boleh memerintahkan manusia untuk sujud kepada sesamanya, sungguh sudah aku perintahkan sang isteri sujud kepada suaminya.)
Karenanya sekali lagi saya nasihatkan , wahai putriku…
Terima dan sambutlah suamimu ini dengan sepenuh cinta dan ketaatan.
Layani ia dengan kehangatanmu…
Manjakan ia dengan kelincahan dan kecerdasanmu…
Bantulah ia dengan kesabaran dan doamu…
Hiburlah ia dengan nasihat-nasihatmu…
Bangkitkan ia dengan keceriaan dan kelembutanmu…
Tutuplah kekurangannya dengan mulianya akhlaqmu…
Manakala telah kamu lakukan itu semua, tak ada gelar yang lebih tepat disandangkan padamu selain Al Mar’atush-Shalihah, yaitu sebaik-baik perhiasan dunia. Sebagaimana Sabda Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam-:

(Dunia tak lain adalah perhiasan. Dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita yang sholihah.)
Inilah satu kebahagiaan hakiki -bukan khayali- yang diidam-idamkan oleh setiap wanita beriman. Maka bersyukurlah, sekali lagi bersyukurlah kamu untuk semua itu, karena tidak semua wanita memperoleh kesempatan sedemikian berharga. Kesempatan menjadi seorang isteri, menjadi seorang ibu. Terlebih lagi, adanya kesempatan, diundang masuk ke dalam surga dari pintu mana saja yang kamu kehendaki. Yang demikian ini mungkin bagimu selagi kamu melaksanakan sholat wajib lima waktu -cukup yang lima waktu-, puasa -juga cukup yang wajib- di bulan Ramadhan, menjaga kemaluan -termasuk menutup aurat- , dan ta’at kepada suami. Cukup, cukup itu. Sebagaimana sabda Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam-:

(Jika seorang isteri telah sholat yang lima, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya, dan ta’at kepada suaminya. Dikatakan kapadanya: Silahkan masuk ke dalam Surga dari pintu mana saja yang engkau mau.)
Anak-anakku…,
Melalui rangkaian ayat-ayat suci Al Qur’an dan Hadits-Hadits Nabi Yang Mulia, kami semua yang hadir di sini mengantarkan kalian berdua memasuki gerbang kehidupan yang baru, bersiap-siap meninggalkan ruang tunggu, dan mengakhiri masa penantian kalian yang lama. Kami semua hanya dapat mengantar kalian hingga di dermaga. Untuk selanjutnya, bahtera rumah-tangga kalian akan mengarungi samudra kehidupan, yang tentunya tak sepi dari ombak, bahkan mungkin badai.
Karena itu, jangan tinggalkan jalan ketaqwaan. Karena hanya dengan ketaqwaan saja ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa akan mudahkan segala urusan kalian, mengeluarkan kalian dari kesulitan-kesulitan, bahkan mengaruniai kalian rizki.ا
(Dan barang siapa yang bertaqwa kepada ALLAH, niscaya ALLAH akan berikan bagi nya jalan keluar dan mengaruniai rizki dari sisi yang tak terduga.)
(Dan barang siapa yang bertaqwa kepada ALLAHniscaya ALLAH akan mudahkan urusannya.)
Bersyukurlah kalian berdua akan ni’mat ini semua. ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa telah mengarunia kalian separuh dari agama ini, ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa telah mengarunia kalian kesempatan untuk menjalankan syari’at-NYA yang mulia, ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa juga telah mengaruniai kalian kesempatan untuk mencintai dan dicintai dengan jalan yang suci dan terhormat.
Ketahuilah, bahwa pernikahan ini menyebabkan kalian harus lebih berbagi. Orang tua kalian bertambah, saudara kalian bertambah, bahkan sahabat-sahabat kalian pun bertambah, yang kesemua itu tentu memperpanjang tali silaturahmi, memperlebar tempat berpijak, memperluas pandangan, dan memperjauh daya pendengaran. Bukan saja semakin banyak yang perlu kalian atur dan perhatikan, sebaliknya semakin banyak pula yang akan ikut mengatur dan memperhatikan kalian. Maka, barang siapa yang tidak kokoh sebagai pribadi dia akan semakin gamang menghadapi kehidupannya yang baru.
Ketahuilah, bahwa anak-anak yang sholeh dan sholehah yang kalian idam-idamkan itu sulit lahir dan tumbuh kecuali di dalam rumah tangga yang sakinah penuh cinta dan kasih sayang. Dan tentunya tak akan tercipta rumah-tangga yang sakinah, kecuali dibangun oleh suami yang sholeh dan isteri yang sholehah.
Akan tetapi, wahai anak-anakku, jangan takut menatap masa depan dan memikul tanggung jawab ini semua. Jangan bersedih dan berkecil hati jika kalian menganggap bekal yang kalian miliki sekarang ini masih sangat kurang. ALLAH Subhaanahu wa ta’alaa berfirman:

(Artinya: “Dan janganlah berkecil hati juga jangan bersedih. Padahal kalian adalah orang-orang yang mulia seandainya sungguh-sungguh beriman.”) (Ali Imran: 139)
Ya, selama masih ada iman di dalam dada segalanya akan menjadi mudah bagi kalian. Bukankah dengan pernikahan ini kalian bisa saling tolong-menolong di dalam kebajikan dan taqwa. Bukankah dengan pernikahan ini kalian bisa saling menutupi kelemahan dan kekurangan masing-masing. Bersungguh-sungguhlah untuk itu, untuk meraih segala kebaikan yang ALLAHSubhaanahu wa ta’alaa sediakan melalui pernikahan ini. Jangan lupa untuk senantiasa memohon pertolongan kepada ALLAH. kemudian jangan merasa tak mampu atau pesimis. Jangan, jangan kalian awali kehidupan rumah tangga ini dengan perasaan lemah !
(Bersungguh-sungguhlah kepada yang bermanfa’at bagimu, mohonlah pertolongan kepada ALLAH, dan jangan merasa lemah!) (HR: Ibnu Majah)
Terakhir, ingatlah bahwa nikah merupakan Sunnah Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam-, sebagaimana sabdanya:

(Nikah itu merupakan bagian dari Sunnahku. Maka barang siapa berpaling dari Sunnahku, ia bukanlah bagian dari umatku.)
Maka janganlah justru melalui pernikahan ini atau setelah aqad ini kalian justru meninggalkan Sunnah untuk kemudian bergelimang di dalam berbagai bid’ah dan kema’shiyatan.
Kepada besanku…
Terimalah masing-masing mereka sebagai tambahan anak bagi kita. Ma’lumilah kekurangan-kekurangannya, karena mereka memang masih muda. Bimbinglah mereka, karena inilah saatnya mereka memasuki kehidupan yang sesungguhnya.
Wajar, sebagaimana seorang anak bayi yang sedang belajar berdiri dan berjalan, tentu pernah mengalami jatuh untuk kemudian bangkit dan mencoba kembali. Maka bantulah mereka sampai benar-benar kokoh untuk berdiri dan berjalan sendiri.
Bantu dan bimbing mereka, tetapi jangan mengatur. Biarkan.., Karena sepenuhnya diri mereka dan keturunan yang kelak lahir dari perkawinan mereka adalah tanggung-jawab mereka sendiri di hadapan ALLAHSubhaanahu wa ta’alaa. Hargailah harapan dan cita-cita yang mereka bangun di atas ilmu yang telah sampai pada mereka.
Keterlibatan kita yang terlalu jauh dan tidak pada tempatnya di dalam persoalan rumah tangga mereka bukannya akan membantu. Bahkan sebaliknya, membuat mereka tak akan pernah kokoh. Sementara mereka dituntut untuk menjadi sebenar-benar bapak dan sebenar-benar ibu di hadapan…dan bagi anak-anak mereka sendiri.
Ketahuilah, bahwa bukan mereka saja yang sedang memasuki kehidupannya yang baru, sebagai suami isteri. Kita pun, para orang tua, sedang memasuki kehidupan kita yang baru, yakni kehidupan calon seorang kakek atau nenek – insya الله. Maka hendaknya umur dan pengalaman ini membuat kita,…para orangtua, menjadi lebih arif dan sabar, bukannya semakin pandir dan dikuasai perasaan. Pengalaman hidup kita memang bisa jadi pelajaran, tetapi belum tentu harus jadi acuan bagi mereka.
Jika kelak -dari pernikahan ini- lahir cucu-cucu bagi kita. Sayangilah mereka tanpa harus melecehkan dan menjatuhkan wibawa orangtuanya. Berapa banyak cerita di mana kakek atau nenek merebut superioritas ayah dan ibu. Sehingga anak-anak lebih ta’at kepada kakek atau neneknya ketimbang kepada kedua orangtuanya. Sungguh, akankah kelak cucu-cucu kita menjadi anak-anak yang ta’at kepada orangtuanya atau tidak, sedikit banyak dipengaruhi oleh cara kita memanjakan mereka.
Kepada semua, baik yang pernah mengalami peristiwa semacam ini, maupun yang sedang menanti-nanti gilirannya, marilah kita do’akan mereka dengan do’a yang telah diajarkan oleh Nabi -Shallallahu alaihi wa sallam :)

"Wanita dinikahi karena empat alasan. Hartanya, keturunannya, kecantikannya,atau agamanya. Pilihlah karena agamanya, niscaya selamatlah engkau.” (HR:Muslim)"
Kepada kau;
Aku harap kau pilih aku berdasarkan ini. Dan pimpin aku sampai ke syurga Allah. :)
Aku bukan orang yang berharta,tak cantik dan kurang ilmu agamanya. 
Tapi aku percaya,disebalik kain kecil yang jadi peneman aku depan lelaki ajnabi,Allah menciptakan aku sebaik-baik kejadian dan tiada cacat dan celanya. 
Macam Iqbal Bayyinat dalam penanya yang lebih kurang berbunyi "Ada orang lagi cantik dari isteri kau,tapi sebab kau ada iman,ada kasih sayang, isteri kau tetap cantik.

Kita merancang,Allah juga merancang. Perancangan Allah itu lebih sempurna ^_^ Serahkan segala kepada Allah. Moga Allah redha. 

Sunday, 20 October 2013

Dai'e ~paksa versus tegas~ Moga Allah redha


Hai guys. 
tengah buat assigment. Tetiba semangat nk tulis blog.. Wakaka. 

Pernah tak? Kita sampaikan sesuatu kat orang, tapi orang tu tak nak terima. Adakah sebab memang orang tu tak nak terima atau cara kita memberi yang salah?

Sometimes, bila kita ada orang cakap dia dah ada niat nak menuju stage yang lebih baik tapi turn back tanpa sebab. Kita nasihat tapi tak berkesan. Sedangkan dia dah ada niat. Kenapa?
Dia atau kita sebagai dai'e. Adakah penyampaian kita kurang berkesan. 

Okey,nabila akan kongsi beberapa tips berdasarkan apa yang nabila pernah belajar dalam kelas dan pengalaman nabila. Nabila tak layak pun nak cakap macam nie. Sebab nabila masih lagi baru. Tapi bila tengok,ramai sangat orang yang nak tegur tapi  mcam tak dak pendekatan. I'll write this entry. Ramai yang jadi keyboard warrior tanpa turun sendiri kepada mad'u.

Masalah kita sebagai dai'e:
1. Keyboard Warrior.
Bagus jadi keyboard warrior,mungkin ramai orang yang akan baca product yang kita hasilkan. Tapi menjadi masalah bila terlalu ramai yang menjadi keyboard warrior tanpa ada gerakan. Hanya mampu di depan skrin. ^_^
macamana tu?
Selalunya benda nie berlaku terhadap golongan yang free hair. Ramai sangat orang update "tutup la auratmu supaya jadi wanita yang soleh". Tapi bila orang free hair kat depan, selalu pandang atas,pandang bawah. Tak nak kawan. Sometimes, nabila rasa macam ada gap antara golongan yang tidak menutup aurat dengan golongan yang menutup aurat. Begitu juga dengan orang yang punya ilmu lebih dengan orang yang kurang. Dan nabila rasa, ia perlukan solusi yang berkesan untuk tutup gap nie. Nabila paling sentap bila ada orang cakap "Eh,nie kawan kau ke,macam langit dan bumi. Kau niqab, dia free hair". Bila ada perbezaan yang dicetuskan pemikiran yang kurang tertutup.

2. Pendekatan yang memaksa.
Yang nie totally akan buat mad'u jauh dari kita sebagai dai'e. Ayat-ayat sarkastik yang memaksa macam nie "hang kena pakai seluar kepas lutut sebab nanti hang mati masuk api neraka". Bermula dari sini, dia akan start pertikai "Kau sapa nak cakap aku masuk neraka, kau Tuhan?". Harus tukar kepada "Seluar panjang nie lebih elok dipandang. tak pa,usaha bro! aku doakan hang pakai seluar panjang satu hari nanti.. hahaha".
Dalam gelak,sampaikan ilmu.

3.Terus jatuh hukum.
"eh,kau kapel nie haram". Haram. yes. Tapi tak ramai pun nak cakap kenapa haram.
"Tak pakai tudung nie haram". Tapi tak ramai pun nk cakap kenapa haram.
Beritahu kenapa tak boleh. 
Nie tak,tak cakap pun. Yang orang ditegur pasti akan punya pertanyaan. "Kau ingat kau tu bagus sgt?. Belajar baru setahun nk tegur orang". 

4. Membanding bezakan. 
Yang nie yang akan buat orang lain akan sentap sampai jauhkan diri. 
Nak tahu mcmana nk bezakan mcm nie "Perempuan yang bertudung tu umpama lolipop yang dibalut cantik,tanpa dihurung lalat. Yang tak bertudung tu lolipop yang buruk kat lantai".
Sadis. Orang yang update status begini sememang bagus. Dia rasa dirinya bagus.
Mana ada manusia nak disamakan dengan benda yang paling kotor.
Tukar kepada lebih beri semangat sikit.
Doakan. Jangan tahu nk menghentam.


p/s: moga Allah redha. Dan Allah kuatkan hati kita untuk terus berada di jalan ini. ^_^

Salam sayang.
Nabila.






Saturday, 19 October 2013

Bila ditegur jangan melenting , latih diri untuk jadi matang dan sabar.


Matang. Aku tgh belajar untuk jadi matang.
Sabar. Ada batasan. Tapi sejauh mna kita letak batasan sabar kita. Di hidung? di mulut? Dihati atau sebagainya? Diri sendiri tahu di mana.

Syukur Allah berikan aku sahabat. Yang tak lma lagi jadi yang halal buat aku.
Mampu tegur aku cara berhikmah dan bersantun. Aku belajar satu erti kat sini. Matang.
Matang dalam memberi dan menerima.

Tegur selagi kau mampu. Dan dalam hikmah. Aku rasa aku tak perlu melenting. Update status di FB. Cakap eh,nama ja tunang tapi perangai hampeh. Kongkong hidup aku. Aku bukannya yang halal lagi.
 
Betul. Bukan yang halal lagi. Tapi kalau kau anggap dia sebagai cikgu kau. Kau takkan melenting. Cikgu tak semestinya cikgu. Kawan perempuan kau,kawan laki kau, Semua cikgu kau.  

"Aku punya suka la update apa kat status. kau tu tunang aku ja".
"Aku ada hak atas gambar aku, ikot suka aku nak upload ka tak".

Bagi aku ini sindrom yang belum lagi matang. Sepatutnya kau fikir. Kenapa "tunang" kau tu buat macam tu.
Kau memang tak perlu ikot cakap macam lembu cucuk hidung. Tapi kau kena juga tahu positifnya teguran tu.
Kalau fikir negatif,negatif la .
Kalau fikir positif,positf la.

Aku?
Aku tak pernah rasa terkongkong. Rasa nak maki. Rasa nak marah. 
Selamat. Aku rasa selamat. 
Sebab dia hanya mesej aku bila perlu.
sebab dia pernah ingatkan aku pasal upload gmbar.
Sebab dia pernah ingatkan aku tak payah nk poyo sangat update status yang mengarut tak bg kesan kat orang lain langsung.
Alasan:tak elok sebab aku perempuan.
Asal? kalau lelaki boleh update ikot suka. 
Tapi dia tak buat pun apa yang dia larang. 
"Act first before ask.". Aku pun tak tahu frasa apa aku guna.
Dan aku pun tiru.

Walaupun aku tak tahu dia kat mana . Dok buat apa. Aku serah pada Allah. Supaya tetapkan iman di hati kami. Dan mampu jaga hubungan supaya tak tergelincir ke jalan Allah tak redha.

Kawen nanti aku jemput. Jangan risau.

Allah hadirkan pemberi semangat saat lemah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar. :)


Tengah pening menyiapkan tugasan yang genting dan penting. Ini bukan hal yang main-main. Mahu menyelitkan keindahan Islam dalam pembentangan dan tugasan. Perlu kaedah dan pencarian yang teliti. Study dengan bersungguh-sungguh supaya mampu menangkis soalan-soalan dengan sempurna. rasa down sangat dan lemah sangat tadi. -_-' Perlu membaca berpuluh-puluh artikel. Buka tafsir Quran. Buka bible. Dan study. Walaupun ini hanya pembentangan kecil dam kelas. Tapi tugas yang digalas sebagai dai'e memang berat. Hanya 2 orang muslim dalam kelas. Yang lain semua atheis, buddha dan kristian. Dan soalan yang nabila pilih nie pasti menimbulkan kontroversi. :)

"Homosexual Marriage should not be allowed". Dan masa kelas last minggu lepas, lecturer tanya mengenai hal ini. Dan nabila dan sahabat terkejut bila rasanya hampir separuh daripada kelas itu sokong!
Antara reason yang depa bg, human rights.

Sekarang kena cari balik pasal semua nie dan memakan masa yang agak lama :(

Tapi tadi ada seorang perempuan add nabila. dan mesej. Cakap anak murid cikgu nabila. Allah T.T
Perkara pertama dia cakap, dia nak jadi macam aku!
Gilos ka pa.
Firstly,tak paham. Lepas tu nabila tanya kenapa?
Dia cakap "Kak belajar kat Korea,adik nk jadi macam kak".
 "Ini rezeki yang Allah bagi kat kak,kalau ada rezeki adik, adik boleh sampai sini satu hari nanti. InsyaAllah. Tapi kena usaha lebih sikit la."
"Ya, adik akan berusaha untuk sampai ke Korea macam akak juga".
Masa tu aku rasa, aku tak layak pun untuk dia cakap macam tu. Aku bukan pelajar dekan setiap sem. Aku bukan orang yang selalu jadi bualan ramai. Tapi rezeki ini, rezeki Allah. Aku hamba yang tak punya apa-apa.
Allah dah letak percaturan hidup nabila macam ini. 
Allahu..

Semangat yang luar biasa sedang menguasai diri sekarang nie. Sebab aku rasa aku dah bagi harapan kat orang. Orang yang nak lihat aku berjaya dan mereka nak aku berjaya. 

Semoga Allah permudahkan urusan Nabilah.
Allahumma Ameen. 

Doakan nabila berjaya dunia dan akhirat. 
Dan menjadi orang yang berguna kepada kepada agama dan orang lain..

Friday, 18 October 2013

Bila part bilang nombor aku mesti cepat.


Hai guys. Minggu lepas nabila belajar membilang dalam hangul. ^_^
Alhamdullilah,perkara nie akan membuatkan nabila senang nk paham bila beli something kat kedai.
Sebab tahu tanya ja. harga tak tahu pun.. Wakaka.
ianya menjadi satu masalah di sini..

Sebelum nie,masuk dalam kelas korea ja. Jadi malas nk belajar. Tetiba masuk bab membilang duit. Bukan main segar lagi kan?. Semangat! Suara paling kuat bila cikgu suruh bilang.. Lalala. 

Good night. Assalamualaikum. ^_^

Thursday, 17 October 2013

masalah yang muncul bila start upload gambar dalam laman sosial.


Sampai sekarang aku jadi malu dan takut dgn diri sendiri. Dulu aku tak pernah upload gambar kat FB,twiter dengan blog.Kalau kat blog ada beberapa kerat ja gambar aku. Kejadian nie bermula bila aku start tukar profile pic aku yang dulunya kartun kpd gambar aku sendiri. Walaupun gambar tu aku dah tukar "only for me",tapi tetap menjadi masalah. Mulanya tak menjadi masalah sgt bila,kawan-kawan,kakak senior hantar mesej dan post kat wall pasal aku pakai niqab. Terima kasih sangat sebab mendoakan aku. ^_^

Tapi menjadi masalah bila ramai lelaki-lelaki yang aku tak kenal add. Tapi aku yg agak rock sikit nie pun approve la. Mana tahu kawan lama aku ka. Sebab aku bukan dari sekolah perempuan. Konfirm la ada kawan lelaki. Tapi yang aku peliknya. Depa nie selalu update status-status yang berunsur Islamik. It's weirdo sebab aku tak ramai kawan-kawan lelaki yang agak Islamik. *ada la,tapi tak ramai. Aku doakan mereka semoga satu hari jadi orang yang baik-baik kepada agama dan ummah. Siapa tahu. Sekarang rock,tahun depan dah pegang mic bagi ceramah kat orang. Kerja Allah. :)

Dan menjadi pelik lagi. Dulu aku update status,jarang ada orang like dan komen kecuali perempuan la. Tapi kebelakangan nie, mcm aneh. Kalau update status,mesti ada komen dan like yang banyak. Lelaki. Disebabkan aku nie rock juga. Aku pun balas komen tu. tapi bukan dalam komen yang tunjuk lemah lembut gemalai apa segala. Aku kau ja aku guna dengan budak-budak tu. Tapi benda nie berlarutan sampai dalam mesej. Tanya umur. Betul ka gambar tu aku punya. Sudah. Dah makin pelik. Aku pun tak tahu macamana nak buat. Lepas tu aku nangis-nangis mesej si kak yuni yang comel tu. Cakap aku takut. Padahal aku pun tak tahu kenapa aku takut. lepas aku cerita tu aku dah start tenang. Dan aku dah block dan unfreind orang-orang yang dok ber"akhi","ukhti" "ana" dengan aku. Rimas aku. Aku tak reti. Selalu guna aku hang,aku kau ja. 

Tetiba pagi si Muhammad mesej aku. *Aku rasa sebab dia tengok bilangan komen dgn like tu meningkat kot.  "Nabila,tukar profile pic tu. Pakai gambar kartun balik. Tak elok. Nanti lelaki-lelaki mesej. Nabila tu perempuan."  Aku rasa nak marah juga mula-mula. Sebab aku tak rasa salah aku. Tapi aku tak jadi nak marah sebab dia bukan seorang yang suka tegur sesuka hati. Dah beberapa lama kami tak contact sesama sendiri sebab dah janji nak contact hanya beberapa bulan sebelum majlis. Tetiba dia mesej. Mestilah weirdo. 

Dan tadi dalam kelas aku terfikir. Aku rasa ini ujian untuk aku. Sometimes.orang akan cakap "Tak pa. Asalkan menutup aurat. Jadi pedoman untuk orang lain". Tapi bagi aku tak. Sebab aku rasa niat aku boleh berubah. Orang like status aku sebab status aku bagus atau sebab aku pakai niqab?.

Allah. T.T Aku berterima kasih sangat kpd si Muhammad yang hantar mesej macam nak marah aku sampai buat aku sedar. 


Semoga Allah mempermudahkan urusan aku dijalan ini.