Sunday 3 November 2013

Buku Bahasa melayu atau bahasa inggeris? Mana satu?

Hai der.. dah lama tak update ^_^ *semalam ja kan update.
Ada orang tanya nabila "Buku bahasa Inggeris atau Melayu".
"Dua-dua".
Tak boleh,kena piliih salah satu.
Okey, I will choose English. Maybe?.
Haha.
"Means,tak suka bahasa Melayu?".
Bahasa ibunda,mestilah suka..
Gila tak suka. Cakap hari-hari.
"Kenapa kau pilih English ya?."
1. Sebab nabila nie mengong b.i..Kena la improve b.i Wakaka.
2. Influence kat rumah. My mum suka baca buku. Tapi I don't know where the books now. Haha.. Tapi ada buku pasal pregnancy sampai sekarang elok lagi. psst: Nanti nabila pula sambung baca. Tapi lately,she like to buy magazine. Macam MiDi,Wanita. Ubah haluan kot. :3 Dulu sampai penuh rak,lepas tu timbang dan jual kat recycle store. Maksu pun kaki remaja dgn ujang. Setiap bulan,tak pernah langsung miss dengan 2 benda alah nie. Nabila pun kutip baca.. ^_^ 
3.Sebab terkadang rasa buku b.i nie banyak sikit la knowledge kot. Haha.
Seriesly,dulu nabila suka baca buku malay and couple years ago. Fall in love dengan buku b.i.
Twilight yang mengarut tah apa-apa. Wakaka. Tapi bila dah besar sikit,start cari buku yang agak critical sikit la daripada buku yang mengarut mcm twilight tu. Tapi tak dak la mengarut sangat. Actually,ada ja buku-buku bahasa Melayu yang bermanfaat dan nabila sentiasa ikut. Macam buku Fatimah Syarha,Utaz Zaharuddin dan ramai lagi. Tapi lebih kepada buku motivasi dan novel motivasi dan agama. 
Sometimes,nabila rasa novel-novel "cinta" Melayu nie guna kronologi yang sama. 
Terjumpa secara tak sengaja,gaduh,kahwin,tak suka,mula jatuh cinta dan bahagia. Dalam mencari bahagia tu, ada la orang yang selalu dok jadi orang tengah, Selalu mother in-law, dan perempuan yang mother in law suka. And typically,perempuan yang jadi heroin lembut hati dan lelaki itu adalah orang kaya. 
Dan yang paling sadis, bila part malam pertama. *geli nk membaca. Dalam novel B.I., yang nabila selalu baca la.. Author takkan cerita daripada A sampai Z. Selalu ada perkataan "make love in bedroom or something". Paham sendiri la. Novel Melayu nie cerita dari A sampai Z. Sampai macam novel Hollywood yer.. 
nabila tak tahu kalau taste nabila berbeza. Tapi sometimes,rasa mcam tak patut letak adegan macam tu dalam novel. Lepas adaptasi novel tu jadi filem. -_-'
macam hlovate. Adore him/her. Because  I don't know she's or he's. Mysterious. haha.. Kronologi jalan cerita dia memang tak bosan dan berkisar tentang apa yang ada sekarang. Pasal Gig,skate. Memang firstly orang akan tengok "Novel apa nie". Tapi don't judge a book by its cover. Ada penerangan hadis dan ayat Quran beb! Bermanfaat untuk golongan yang sebegitu. Macam nabila,cetek agama. ^_^
 Sampai ada orang lelaki pernah cakap kalau Hlovate nie perempuan,dia nk cari perempuan macam nie, agama balance dengan hal-hal yang tidak "berkaitan". :)
membelakangkan bahasa sendiri?
Siapa cakap?
Nabila pengumpul tegar A.Samad Said, Siti Zainon.
Zahiril Adzim "bogel Menuju Tuhan".
Balance okey.!
Saya penulis puisi dan pemuisi. 
Masih lagi mampu bernada dengan bahasa darah.
4. Mudah untuk cari maklumat. 
For the first time,nabila masuk uni, nabila agak panik ya sebab nabila selalu baca buku b.i guna bahasa yang simple tapi bila kena buat assigment. Bahasa dia dasyat. Smpi headache.
Berbuku-buku kena baca. :3 Then, I learned how to reduce it. Haha. Baca ja mcam baca novel. kebanyakan sumber maklumat buku yang dikaji dalam bhasa inggeris. Mahu tak mahu wajib baca b.i..
kan??? Nak dapat banyak maklumat. Rajin la cari bahan dalam b.i. ^^ jarang kat library um tu ada buku bahasa . Kalau ada pun orang lain dah ambil dulu dan buat harta sendiri dan warisan.
p/s:It's my opinion." Lain padang lain belalang. " Walaupun muet cuma band 2. Tak kisah pun,sebab apa yang dicari adalah ilmu untuk disampaikan kepada orang lain dan bermanfaat kepada agama ... 
Peace!!

No comments:

Post a Comment