Saturday 19 October 2013

Bila ditegur jangan melenting , latih diri untuk jadi matang dan sabar.


Matang. Aku tgh belajar untuk jadi matang.
Sabar. Ada batasan. Tapi sejauh mna kita letak batasan sabar kita. Di hidung? di mulut? Dihati atau sebagainya? Diri sendiri tahu di mana.

Syukur Allah berikan aku sahabat. Yang tak lma lagi jadi yang halal buat aku.
Mampu tegur aku cara berhikmah dan bersantun. Aku belajar satu erti kat sini. Matang.
Matang dalam memberi dan menerima.

Tegur selagi kau mampu. Dan dalam hikmah. Aku rasa aku tak perlu melenting. Update status di FB. Cakap eh,nama ja tunang tapi perangai hampeh. Kongkong hidup aku. Aku bukannya yang halal lagi.
 
Betul. Bukan yang halal lagi. Tapi kalau kau anggap dia sebagai cikgu kau. Kau takkan melenting. Cikgu tak semestinya cikgu. Kawan perempuan kau,kawan laki kau, Semua cikgu kau.  

"Aku punya suka la update apa kat status. kau tu tunang aku ja".
"Aku ada hak atas gambar aku, ikot suka aku nak upload ka tak".

Bagi aku ini sindrom yang belum lagi matang. Sepatutnya kau fikir. Kenapa "tunang" kau tu buat macam tu.
Kau memang tak perlu ikot cakap macam lembu cucuk hidung. Tapi kau kena juga tahu positifnya teguran tu.
Kalau fikir negatif,negatif la .
Kalau fikir positif,positf la.

Aku?
Aku tak pernah rasa terkongkong. Rasa nak maki. Rasa nak marah. 
Selamat. Aku rasa selamat. 
Sebab dia hanya mesej aku bila perlu.
sebab dia pernah ingatkan aku pasal upload gmbar.
Sebab dia pernah ingatkan aku tak payah nk poyo sangat update status yang mengarut tak bg kesan kat orang lain langsung.
Alasan:tak elok sebab aku perempuan.
Asal? kalau lelaki boleh update ikot suka. 
Tapi dia tak buat pun apa yang dia larang. 
"Act first before ask.". Aku pun tak tahu frasa apa aku guna.
Dan aku pun tiru.

Walaupun aku tak tahu dia kat mana . Dok buat apa. Aku serah pada Allah. Supaya tetapkan iman di hati kami. Dan mampu jaga hubungan supaya tak tergelincir ke jalan Allah tak redha.

Kawen nanti aku jemput. Jangan risau.

No comments:

Post a Comment