Sunday 20 October 2013

Dai'e ~paksa versus tegas~ Moga Allah redha


Hai guys. 
tengah buat assigment. Tetiba semangat nk tulis blog.. Wakaka. 

Pernah tak? Kita sampaikan sesuatu kat orang, tapi orang tu tak nak terima. Adakah sebab memang orang tu tak nak terima atau cara kita memberi yang salah?

Sometimes, bila kita ada orang cakap dia dah ada niat nak menuju stage yang lebih baik tapi turn back tanpa sebab. Kita nasihat tapi tak berkesan. Sedangkan dia dah ada niat. Kenapa?
Dia atau kita sebagai dai'e. Adakah penyampaian kita kurang berkesan. 

Okey,nabila akan kongsi beberapa tips berdasarkan apa yang nabila pernah belajar dalam kelas dan pengalaman nabila. Nabila tak layak pun nak cakap macam nie. Sebab nabila masih lagi baru. Tapi bila tengok,ramai sangat orang yang nak tegur tapi  mcam tak dak pendekatan. I'll write this entry. Ramai yang jadi keyboard warrior tanpa turun sendiri kepada mad'u.

Masalah kita sebagai dai'e:
1. Keyboard Warrior.
Bagus jadi keyboard warrior,mungkin ramai orang yang akan baca product yang kita hasilkan. Tapi menjadi masalah bila terlalu ramai yang menjadi keyboard warrior tanpa ada gerakan. Hanya mampu di depan skrin. ^_^
macamana tu?
Selalunya benda nie berlaku terhadap golongan yang free hair. Ramai sangat orang update "tutup la auratmu supaya jadi wanita yang soleh". Tapi bila orang free hair kat depan, selalu pandang atas,pandang bawah. Tak nak kawan. Sometimes, nabila rasa macam ada gap antara golongan yang tidak menutup aurat dengan golongan yang menutup aurat. Begitu juga dengan orang yang punya ilmu lebih dengan orang yang kurang. Dan nabila rasa, ia perlukan solusi yang berkesan untuk tutup gap nie. Nabila paling sentap bila ada orang cakap "Eh,nie kawan kau ke,macam langit dan bumi. Kau niqab, dia free hair". Bila ada perbezaan yang dicetuskan pemikiran yang kurang tertutup.

2. Pendekatan yang memaksa.
Yang nie totally akan buat mad'u jauh dari kita sebagai dai'e. Ayat-ayat sarkastik yang memaksa macam nie "hang kena pakai seluar kepas lutut sebab nanti hang mati masuk api neraka". Bermula dari sini, dia akan start pertikai "Kau sapa nak cakap aku masuk neraka, kau Tuhan?". Harus tukar kepada "Seluar panjang nie lebih elok dipandang. tak pa,usaha bro! aku doakan hang pakai seluar panjang satu hari nanti.. hahaha".
Dalam gelak,sampaikan ilmu.

3.Terus jatuh hukum.
"eh,kau kapel nie haram". Haram. yes. Tapi tak ramai pun nak cakap kenapa haram.
"Tak pakai tudung nie haram". Tapi tak ramai pun nk cakap kenapa haram.
Beritahu kenapa tak boleh. 
Nie tak,tak cakap pun. Yang orang ditegur pasti akan punya pertanyaan. "Kau ingat kau tu bagus sgt?. Belajar baru setahun nk tegur orang". 

4. Membanding bezakan. 
Yang nie yang akan buat orang lain akan sentap sampai jauhkan diri. 
Nak tahu mcmana nk bezakan mcm nie "Perempuan yang bertudung tu umpama lolipop yang dibalut cantik,tanpa dihurung lalat. Yang tak bertudung tu lolipop yang buruk kat lantai".
Sadis. Orang yang update status begini sememang bagus. Dia rasa dirinya bagus.
Mana ada manusia nak disamakan dengan benda yang paling kotor.
Tukar kepada lebih beri semangat sikit.
Doakan. Jangan tahu nk menghentam.


p/s: moga Allah redha. Dan Allah kuatkan hati kita untuk terus berada di jalan ini. ^_^

Salam sayang.
Nabila.






No comments:

Post a Comment