Tuesday 1 October 2013

Rasa tak yakin nak tinggalkan amalan lama walaupun selepas berhijrah?


Rasa tak yakin nak tinggalkan amalan lama yang menjadi tabiat dalam kehidupan seharian.
Sebab rasa mcm dah tak boleh tinggal.
Macam dalam lagu nie. Rileks dan yakin!
http://www.youtube.com/watch?v=UMFoxCev5pA

Kau suka muzik dan obses?. Nabila pun sama. I love music. Playing guitar. Pernah kecewa gaban bila mak dengan ayah tak bagi masuk kelas piano. -_-' Wakaka. Sarkastik gila. Lepas tu selalu layan cover dalam Youtube. Najwa Latif punya lagu tak tahu berapa kali play. Sam Tsui. Chris. Cumi. Zarul. Selalu ja layan video depa.

Kau suka dengar lagu hardcore? Lagu yang agak sentimental tapi muzik dia mix macam bajet ke kan. Bagi nabila best, bg orang lain sakit telinga? Haha. Tapi bila tengok lirik dia pergh. Suka banget. Seperti kata roomate.Nabila start suka lagu mcmni tak tahu bila. 

Kau suka layan movie sampai pagi? Aku juga. layan movie korea, japan. Terutamanya cerita horror dan romance. Kadang-kadang sampai tak tidur. Haha. Sesiapa yang addict ja boleh paham situasi nie. 

Kau suka update status dan tweet?. nabila juga. I'm talkative. 3 minit sekali tweet. Update sampai tak tahu.Haha. Rasa sampai orang lain nak muntah hijau. 

jangan risau ada penyelesaiannya. Tak perlu perubahan drastik . ^_^

Antara 3 teratas tuh, main muzik,dengar muzik walaupun hardcore,layan movie sampai kepagi. ada jalan penyelesaiannya. Dan insyaAllah,berkesan. Dan semoga Allah redha dan Allah bantu.

 
1. Bahagikan masa. 
Contohnya: kalau main muzik,dengar muzik dan layan movie setiap kali berjalan sesi adalah 2 jam. 
Gandakan ia. 2 jam tengok movie, 2 jam lagi baca Al-Quran,dengar ceramah dan buat perkara-perkara yang rasa boleh melembutkan hati dan menenangkan. Tolong mak kat dapur ka.. Keh3. *Kawen nak, tolong mak kat dapur tak mau. 

2. Sentiasa bermuhasabah dan memperingati diri.
Contoh: Tengok movie sampai pagi. Lepas tegok tu,sila bisik kat diri sendiri dengan yakin.
hari nie aku tengok movie sampai pagi, apa salahnya, aku solat (berqiam) semoga Allah lembutkan hati daripada benda-benda yang boleh melalaikan kita daripada mengingatiNya. 
Kalau dengar lagu dan hadap laptop. Sebelum tidur bermuhasabah kembali. Hari ini sehari aku hadap laptop. 15 minit nak baca al mulk takkan tak mampu =).
Begitulah alkisahnya.

3.Tweet dan update benda yang bermanfaat kepada diri sendiri dan orang lain.

Cuba update benda-benda yang rasa yang lebih bermanfaat kepada diri sendiri dan orang lain. Sometimes, sampai sekarang aku masih lagi mengupdate status-status yang aku rasa tak perlu. Sometimes. Ada orang cakap-cakap. Tapi terima dengan hati terbuka. Sebab aku tahu tugas aku sekarang. Aku tak mau kehilangan sahabat-sahabat aku tersayang dan buat depa rrasa tak selesa. Dalam tulis status yang merapu-merapu. Selitkan ilmu. ^_^
Mereka kan mad'u. Nak jadi dai'e sekarang perlu kreatif. 

So, ayuh!
Moga Allah redha kepada kita dijalan ini.

Salam sayang.
Nabilah si kecil.







No comments:

Post a Comment