Wednesday 30 March 2016

Perkara kahwin ini fikir sampai ke lampin anak!

Aku rasa macam dah banyak kali aku up pasal benda ini. Nak kahwin perlu fikir sampai ke lampin anak! Aku qoute kata ustaz hasrizal dalam buku beliau. (Aku sangat-sangat mencadangkan orang-orang yang mahu berkahwin baca buku ini! Berguna sampai bila-bila!) 
Dalam fasa alam rumah tangga, selain daripada fikir mahu secepat mungkin untuk mahar dan hadiah perkahwinan (hantaran), ada lagi benda besar perlu fikir. Selepas bernikah. We should think wise and wider. Masa awal-awal memang dah kena bahagi 'Siapa yang mahu bayar rumah?', 'Siapa yang mahu bayar bil utiliti?' , 'Siapa yang mahu bayar kereta?'. Fuh. It is totally make sense what is Ustaz Hasrizal said. *mohon lap peluh kat dahi* Lain la kalau kawen dengan orang yang duit berkepok. Hahaha. Tak payah fikir. LOL. 

Nak kawen, kena bersedia mental dan fizikal. Dalam bab pertama ustaz hasrizal ada menyebut ada dua perkara yang mencabar. Pertama harga diri. Harga diri selalu orang kaitkan dengan 'sekufu'. Aku malas nak bahas pasal sekufu ini. Tapi, ya. Perlu bersedia dengan tanggapan orang terhadap kita dan pasangan. Contohnya; orang sekeliling akan cakap 'eh, macam tidak padan', eh itu. eh ini. Belum kira lagi bab yang sensitif macam agama - kurang beragama. Ia terpulang kepada pasangan nak handle macamana kan? Aku sebagai perempuan. Aku rasa benda ini penting. Sebab sebagai perempuan, setinggi mana pun kita, sejauh mana pun kita. Prioriti kita adalah kepada lelaki yang kita pilih sebagai suami. Contoh : Suami cuma boleh al-fatihah dan mampu imamkan kita. Kita boleh mengaji dengan lancar. Suami tetap menjadi imam dan kita makmum. Itu harga diri. Perlu mencari keidealan. Alah, ada beza antara orang yang tahu dan yang mahu. Kalau diberi antara dua ini, pilihlah yang mahu. Sebab jalan yang kita pilih itu adalah menuju Tuhan kan? Put our ultimate goals towards Him. Find someone who is 'teachable'! And be some which is 'teachable!'.


Kedua, komitmen kerja
Kalau yang kedua-duanya bekerja dalam masa yang sama mungkin tiada masalah. Yang kena bersedia ialah orang yang bekerja dalam masa yang tidak masa. Shift yang berbeza. Duduk satu rumah; isteri keluar jam 7 pagi. Suami balik 8 pagi sebab shift malam. Isteri balik jam 6. Suami dah nak keluar ke kerja. Routine be like this. You can't simply meet each other. Huhu. Apa yang penting ialah persediaan sebenarnya. 


Ok, bye. Nanti ah. Aku sambung. Malas nak tulis lagi. 

No comments:

Post a Comment