Sunday 26 July 2015

“Daughter act like son


Aku punya ayat. Kalah KJ. Hahahaha. Hari ini aku bertukang kat kedai mak aku. Biasalah, family yang tiada anak lelaki ini, terpaksalah ambil alih tugas macam anak lelaki juga. Bertukang, mengecat, pasang paip dan bla.bla.bla. Actually, aku tak dak lah handal pun, tapi kalau dah terpaksa sangat tu boleh la nk pakai ilmu-ilmu ini. Sekurangnya, tak kena tipu dengan tukang-tukang yang ada. Lagipun, dah boleh jimat kos kalau ada kemahiran hidup begini. Chewaaaah. Tapi aku tak pandai masak. Konklusinya, kena cari ‘future’ yang reti masak. Supaya nanti boleh makan lah! Kalau tak, nanti…. kah!


Semuanya bermula sebab family aku ada ayah, mak, aku dan adik perempuan aku. Kekurangan tenaga lelaki dalam perkara sebegini memang antara faktor mengapa aku perlu belajar benda yang sebegini. Kadangkala, aku rasa tak nak pun belajar dan tak pernah buat pun. Tapi bila tengok ayah aku buat, belajar melalui pemerhatian la. Macamana nak ukur kayu, nak potong kayu, saiz paku, saiz hammer and etc. Sapa yang pernah datang ke bilik aku akan perasan kat siling penuh dengan ‘hodoh’ a.k.a. bekas cat yang tak tanggal. Kerja aku la tuh. Aku cat masa aku form 1 ka form 2 tah. Biasalah, budak-budak. Aku cat satu bilik. Angkat katil, tilam, tolak almari. Wakakakaka. Lepas tu, merungut penat.  Bila aku dah besar, aku mula fikir. Ada baiknya aku ada ‘basic’ pasal benda yang macam ini. Nanti kalau dapat suami atau housemate yang nak pergi cari mentol pun tak reti . Kan dah mendapat. Masing-masing tak reti. Pasang mentol pusing, dah kena bayar rm 10. Hahaha.
Mak aku cerita, masa aku kecik-kecik dulu, perangai aku memang agak ‘boy’ sikit. Sikit la. Kot. Entah. Sebab memang aku jenis lasak dan lebih aktif. *pernah hilang dalam shopping mall*. Peace! Mana la aku tahu. Masa itu, dah la mak ayah aku kerja kat Melaka. Walaupun tinggal lama, tak sama macam tempat kita tinggal kan? Kau tahu aku sembunyi kat mana? Dalam baju yang orang display. Pfffftttt. *facepalm.

Lepas tu, masa aku dah umur dalam 7 tahun – 9 tahun macam gitu, ayah aku selalu bawak aku ke gelanggang silat hujung kampung. Pergi tengok mandi minyak malam-malam. Ayah aku berlatih ramai-ramai tepi pantai. Ayah aku letak aku kat penjuru sebab aku akan moody kalau ayah aku tak bawa. (orang kedah panggil bebai) Wakakakaka. Start from that, aku belajar silat. Again and again sampai la sekarang. Walaupun, aku pemalas turun latihan.


Aku rasa posisi aku sebagai perempuan dalam keluarga yang tiada lelaki kot memaksa aku untuk behave like son. Walaupun, it is just benda yang kecil. It is awesome. :D Orang cakap aku kasar lah. Apa lah. Ok lah tu. Dari dok tergegeh-gegeh. Hahaaha. 

P/s : Aku tahu guna mesin rumput dan pandu traktor pembajak. Sebab aku dulu budak agroteknologi! Walaupun aku pendek. 

1 comment:

  1. wahh! hebat ! betul tu dik.. sekurang-kurangnya taklah kena tipu demgan tukang-tukang yang ada..

    ReplyDelete