Monday 27 July 2015

praktikum bahagian 1.



Alhamdullilah, aku dalam fasa praktikum. Banyak ibrah yang aku boleh ambil. Ada hikmah Tuhan hantar aku ke sini dan Tuhan berikan gerak hati kepada organisasi ini untuk menerima dan organisasi lain untuk menolak. Walaupun tidak diberikan amaun elaun, aku hanya bekerja untuk percuma, tapi kesannya amat besar. Sungguh, berada dalam lapangan masyarakat bukan sesuatu yang mudah.
Sebenarnya, aku tidak bertugas dari segi ‘praktikaliti’ computer , skills dan sebagainya. Aku diberi tugas untuk turun dalam lapangan masyarakat. Turun naik mahkamah untuk perbicaraan juvana, kanak-kanak, pergi hospital untuk siasatan kes, melawat dari rumah ke rumah untuk menghulurkan tangan. 
Tuhan Maha Mengetahui akan segala sesuatu.

Saban hari, ada sahaja pengajaran dan tarbiyah yang aku terima. Pertama kali bekerja di kaunter dan meja telefon buat aku termangu. Macam-macam ragam yang aku nampak. Namun, ada perkara yang lagi besar buat aku refleksi diri. Dalam kita mengeluh kesusahan, ada lagi orang yang lagi susah dari kita. Makanan dicatu sebab kekurangan duit, anak-anak keciciran. Belum kira lagi anak-anak yang tidak berupaya macam orang lain. Orang tua-tua yang sakit terlantar. Perkara yang berlaku setiap hari depan mata aku ini buat aku tersandar. 
Aku cakap kat seorang akak LBS 
Akak, selama akak kat sini apa yang akak rasa? Saya rasa sedih sangat bila tengok depa isi borang yang ada. Tak cukup makan dan pakai”. “ITulah pengalaman. Dulu akak pun macam tu jugak. Kita suka mengeluh kitalah yang paling susah. Tapi sebenarnya, ramai lagi yang susah dari kita”.

Ada juga kes yang aku terpaksa ke hospital dan mahkamah. Kadangkala keluar air mata tak sedar weh. Rembes. Tak sanggup nak masuk dengar perbicaraan dan interview. :’( Tapi sebab kerja. Aku terpaksa. Moga Tuhan berikan kekuatan untuk hari-hari yang mendatang.
Nanti aku cerita lagi ya…
J

No comments:

Post a Comment