Islam.
Islam secara literasinya berasal daripada 3 perkataan
utama :
Aslama (submission, obedience) , salima (authentic, pure) dan salaam (
peace).
Penafsiran terhadap perkara ini adalah jelas. Bagaimana dengan umat
manusia yang disifatkan sebagai muslim. Secara asasnya, muslim adalah mempunyai
satu set sistem kepercayaaan (belief) kepada satu Tuhan dan Nabi Muhammad
sebagai penyampai.
Persoalan yang selalu aku pakai “ Do you with the concept of one God?”. “Yes, I do”. “Do you believe Prophet is Messager?” “Yes, I do”. “What do you think about Jesus? Is he prophet like Muhammad?”. “ Yes, I do”. Brother and sister, you are muslim. We do believe like you do.
Persoalan yang selalu aku pakai “ Do you with the concept of one God?”. “Yes, I do”. “Do you believe Prophet is Messager?” “Yes, I do”. “What do you think about Jesus? Is he prophet like Muhammad?”. “ Yes, I do”. Brother and sister, you are muslim. We do believe like you do.
Aku mula jatuh cinta dengan agama yang bernama Islam sebab
aku jumpa sebuah pengharapan dalam agama ini. Kiranya dulu, Islam adalah
dilihat sebagai agama yang agak menghukum. We should admit it. Keadaan ini
berlaku apabila adanya ‘representation’ daripada autoriti majoriti muslim.
Sedangkan ia berlaku sebaliknya. Autoriti majoriti muslim kerap kali
menggunakan pendekatan penalti dalam sesuatu perkara dalam perdebatan
terutamanya terhadap kumpulan sasar yang lain.
Kenapa aku katakan Islam sebagai agama pengharapan kepada
manusia. Aku ada justifikasi aku sendiri sebagai manusia.
1.
Tuhan memberi harapan
kepada manusia. Harapan kepada semua manusia. Sebab Allah al-Khaleeq. Maha
Pencipta. Dia tahu segala sesuatu kelemahan hamba-hambaNya. Sering kali jatuh
dan tersasar daripada landasannya. Tidaklah keterlaluan untuk dikatakan bahawa
ada juga Tuhan ada menyebut dalam Al-Quran mengenai ‘penalti’ ini. Tetapi, lagi
indah jika disebutkan adanya pengharapan yang Tuhan bagi kepada manusia.
Misalnya, dalam juzuk 39 ayat 53 : Katakanlah: “ Wahai hamba-hambaKu yang melampaui
batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat
Allah, kerana sesungguhnya, Allah mengampunkan segala dosa….”.
Tuhan ada lagi menyebut dalam ayat sambungan “ Dan kembalilah kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya…”. Ada lagi sebenarnya ayat yang menggambarkan Tuhan banyak memberi harapan kepada manusia. Lalu, tanyakan pada diri kita. Mengapa perlu dicari sebuah ‘penalti’ sedangkan masih ada harapan untuk manusia menuju ke arah Tuhan.
Tuhan ada lagi menyebut dalam ayat sambungan “ Dan kembalilah kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya…”. Ada lagi sebenarnya ayat yang menggambarkan Tuhan banyak memberi harapan kepada manusia. Lalu, tanyakan pada diri kita. Mengapa perlu dicari sebuah ‘penalti’ sedangkan masih ada harapan untuk manusia menuju ke arah Tuhan.
Kalaulah ada
orang yang bercakap seperti ini “Kau ini ahli neraka. Allah tidak ampunkan
dosa”. Bicarakan pada diri, hanya dosa
syirik yang tidak diampunkan Tuhan. “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan
dosa mempersekutukanNya, dan akan ampunkan dosa yang lain daripada itu bagi
sesiapa yang dikehendakiNya. Dan sesiapa yang menyekutukan Allah, maka ia telah
melakukan dosa yang besar”.
2.
Tiada aniaya. Tiada sesiapa
yang akan teraniaya. Hal ini dapat dijumpa dalam beberapa ayat Al-Quran.
Misalnya, juzuk 4 ayat ke 40. “Sesungguhnya Allah tidak akan sesekali
menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah (debu). Dan kalaulah (amal yang
seberat zarah) itu amal kebajikan, nescaya akan menggandakannya dan akan
memberi, dari sisiNya, pahala yang amat besar”. Kebaikan juga akan diberikan
kebaikan yang berlipat kali ganda".
“Sesiapa yang membawa amal kebaikan, maka baginya sepuluh kali ganda yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal kejahatan, maka ia tidak dibalas melainkan yang sama dengannya; sedangkan mereka tidak dianiaya”. ( 6 : 160). Hal ini juga dapat dilihat dalam ‘formula mudah’ dalam Sahih Bukhari 8 : 498, riwayat Ibnu Abbas.
“Sesiapa yang membawa amal kebaikan, maka baginya sepuluh kali ganda yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal kejahatan, maka ia tidak dibalas melainkan yang sama dengannya; sedangkan mereka tidak dianiaya”. ( 6 : 160). Hal ini juga dapat dilihat dalam ‘formula mudah’ dalam Sahih Bukhari 8 : 498, riwayat Ibnu Abbas.
Niat baik tapi tidak dilakukan = pahala penuh
Niat baik dan dilakukan = 10- 700 kali ganda pahala
Niat jahat tapi tidak dilakukan = pahala
Niat jahat dan dilakukan = satu dosa.
Keadaan ini juga menjadi satu pengharapan kepada manusia, apabila Islam
ada menyatakan bahawa dosa boleh menjadi pahala. Bagaimana dosa boleh menjadi
pahala?. Jom, kita lihat dalam juzuk 25 ayat 70. “Kecuali orang yang bertaubat
dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang orang itu, Allah akan
menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah
Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. Justeru, konsep bertaubat dan mencari keampunan
Allah telah melahirkan satu formula pengharapan kepada manusia yang banyak
melakukan kerosakan supaya ada harapan dengan Tuhan. Keampunan daripada Tuhan
itu masih ada selagi mana usaha kita sebagai manusia untuk memohon keampunan.
“Dan Dialah Tuhan yang menerima taubat dari hamba-hambaNya serta memaafkan
kejahatan-kejahatan; dan Ia mengetahui apa yang kamu kerjakan." Kejar! Masih ada
harapan.
3.
Dosa yang dilakukan tidak
diwariskan. Dosa yang dilakukan daripada orang yang terdahulu daripada kita adalah
tidak diwariskan. Tiada! “Dan kemudian Nabi Adam menerima daripada Tuhannya
beberapa kalimah, lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah Dialah yang
Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani” ( 2 : 37 )
Banyak lagi justifikasi mengapa kita berhak tahu kita memilih Islam.
:)
No comments:
Post a Comment