Monday 27 July 2015

story.


Aku rasa aku dah lama tak update blog kan?. Bukan setakat blog, social media yang lain pun sama juga. Aku sibuk tolong mak aku kat kedai bazaar Ramadhan. Untuk pengetahuan korang yang belum tahu, mak aku berniaga. Tapi, mak aku memang tak ambil pekerja lain. Dari A sampai Z adik aku dan aku sahaja. Yang lain semua sepupu dan kawan-kawan. Memang jarang la nak ambil pekerja lain.
Dari kami berdua kecil lagi, memang sudah dilatih (latih la sangat) dengan benda yang begini. Mak aku memang jenis tegas. Ayah aku pun sama. Macam entri aku sebelum ini, family aku sederhana sahaja. Kiranya, kalau aku dengan adik aku nak something, kena usaha la sendiri. Kalau 2-3 hari ini nampak rajin, makanya mak aku kasi lebih sikit. Wakaakaka. Kami memang tidak diajar untuk dapat something dengan mudah.  Aku dah start jadi ‘cashier’ daripada darjah 3. Mak aku tinggalkan kedai dan senarai harga untuk aku kira duit orang. Hahahahaha. Sama juga dengan adik aku. Memang berdikari sendiri dari dulu.

Ok, sambung cerita kat atas. Kadangkala bila berniaga bulan puasa ini buat aku realized something yang aku tak dapat beli di mana-mana. Serius.

1.       Ada lagi orang yang lebih kekurangan daripada kita. Perasan kan? Kadang-kadang kita mengeluh kita rasa kekurangan. Orang lain lebih banyak duit. Kita nak dapat apa pun susah. Tapi, sebenarnya ada lagi yang lagi susah daripada kita. Sepanjang bertahun-tahun aku jadi peniaga bazar ini, aku sudah jumpa ramai orang yang buat aku rasa ternyata Tuhan bagi hikmah aku dilahirkan dalam keadaan yang sebegini. Family aku jual nasi campur. Mak aku memang jarang nak masak benda yang ‘common’ macam kita makan seharian. Esp, jenis ikan. Sebab ikan di Langkawi ini nama ja pulau. Kalau mai musim ikan mahal, memang nasiblah. Mak aku akan masak menu yang rare macam ikan bawal putih masak kari, telur ikan masak kari. Benda-benda yang macam ini sebenarnya menu yang agak mahal. Seketul pun boleh cecah RM3 hingga 4. 
Nak tahu tak? Ada ramai orang yang hidup serba kekurangan yang tanya lauk satu persatu. Sebab nak cari yang murah. Tak mampu nak beli. Selalunya, ikan yang kategori ‘murah’ dan ‘common’ akan habis sampai jam 4 lebih. Hanya sejam. Boleh langsai lauk ini. Memandangkan ramai orang yang datang lewat, ikan kategori ini habis. Mereka cedok kuah (biasanya mak aku tak buang kuah yang ikan ini sebab tahu ramai orang yang menunggu), letak atas nasi dan bayar! RM 1.00 T____T Ada juga yang sayur sahaja. Sedih weh.

Kedai aku, selalunya pekerja asing akan berhenti. Paling banyak Indonesia dan Bangladesh serta Myanmar. Diaorang dah familiar dengan masakan mak aku. Tapi tu la, kadang-kala soalan yang aku rasa sedih gila “ibuk, jual lah nasi lemak seringgit macam selalu. Saya mau beli.” 
*mak aku jual nasi lemak pagi kalau bukan bulan puasa.  Sometimes, mak aku selalu bagi ja nasi dan cucur udang free untuk depa buka puasa.

Dulu, mak aku pernah jadi supplier barang untuk pekerja bawah ayah aku, Bangladesh. Korang tahu tak? Gaji depa RM27 sehari. Setiap hari mencangkul longkang. Yang buat aku tumpah air setimba ialah depa berbuka pakai air garam, perah asam limau. Hari-hari. Lepas tu, nak hebat sikit hiris bawang besar. Bayangkan tak???

Kita, buang sisa bertan-tan. Aku terbayang satu quote
 “Remember, while we are confuse to choose what kinda of food we wanna eat, there are some people don’t have any food”

2.       Ajar jadi sabar. Berniaga di bazaar Ramadhan sangat menguji kesabaran. Mental dan fizikal perlu kuat weh. Daripada tenaga sampai mental kena menghadap pelanggan yang berbagai ragam. J Mak aku start proses penyediaan bahan dari jam 8 pagi. Selalunya akan habis masak dalam jam 2. Jam 3 dah boleh start jual. Bulan puasa kalau masa hujan, memang jualan akan menurun sikit. Sabar. Dengan basah lencun. *kadangkala kalau angina kuat. Bulan puasa kalau masa panas, orang ramai, bolehlah tahan. Tapi tekak rasa nak minum. Serius. Tambah pula, orang ramai. Tak larat nak bercakap. Rasa kering air liur, Hahaha. 

kbai,

3 comments:

  1. Assalamualaikum . Saya Amalia. Boleh tk klau saya nak number ws akak. Saya berminat nak kenal rpat dengan akak. Umur saya 17thun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam adik Lia. Maaf, lambat balas. Sibuk sikit. Akak tak pakai ws. Adik boleh add akak pakai fb atau twitter. :)

      Delete
  2. saya follow akak kt instagram Ye . nama ig saya lia.shahirashid

    ReplyDelete