Monday 31 August 2015

Cara mendapatkan makanan halal di Korea Selatan


Hari ini, aku nak berkongsi cara untuk mendapatkan makanan halal di Korea Selatan. Bagi aku, yang dilemparkan jauh oleh universiti Malaya dan Universiti Chonnam yang sudi menerima aku apa adanya *chewaah, makanan halal di Korea agak susah. Kalau boleh refer post aku yang sebelum ini, ada aku cerita ‘survival’ makanan masa 6 bulan di sana.

1. Sentiasa periksa laman web amir Korea. Laman web ini memang sangat membantu masa di sana. Laman web ini dalam bahasa Melayu, setiap makanan yang direfer kepada mereka akan diberikan status halal, ragu-ragu dan haram untuk dimakan. Setiap makanan tersebut akan dinyatakan sebab-musabab. Misalnya, ada ramen yang tidak boleh dimakan sebab mengandungi gelatin haiwan. Ada ramen yang boleh dimakan sebab mengandungi gelatin tumbuh-tumbuhan. Korang boleh search laman amir korea. Kat situ banyak panduan.

2. Interaksi dengan masyarakat sekeliling. Ini benda serius. Kecuali kalau yang bahagian Seoul, kitaorang akan tuju itaewon. Syurga makanan halal. *hahahaha* Kalau kat kawasan yang agak rural sikit, memang kena bercakap dalam hangul. Bertanya dengan ahjumma dan ahjussi. Tak pun, bina connection dengan buddy korea. Make sure he /she can speak English. Kalau korang ke Korea, memang berserah sangat lah. Tak lancar pun, kena cakap juga. Selalu tulis kat kertas, eja. Sadis! Tapi, itulah semangat nak belajar. Alhamdullilah, ada benda yang aku ingat lagi.

3. Bawa makanan bertin. Paling selamat! Tapi, kalau macam aku sampai 6 bulan memang keringlah nak bawa banyak-banyak. Kalau travel untuk backpack mungkin boleh. Lepas tu, beli nasi yang dalam bekas dan panaskan. Kat korea, dia ada nasi yang ready made. Tinggal nak panaskan ja. Selalunya, kat kedai-kedai dia akan ada microwave untuk digunakan. Ada satu pasar raya kegemaran kita orang, CNU. Bolehlah korang nak makan dalam itu selepas panaskan makanan.

4.       4.  Aku pernah kehabisan stok makanan sebab minggu khinzir universiti. Hahaha. Tak boleh makan. Just makan roti, nasi kosong, curi kimchi dari cafeteria dan chili flakes. Selang seli dengan buah dan coklat. Kat sana, boleh makan coklat peppero, snickers, kitkat dan lotte yang huruf-huruf tu. Tapi aku selalu makan snickers.

5.       5. Aha, makanan kegemaran aku juga yang dijamin halal. Camchi bab. (Bap = nasi, chamchi = tuna). Dia bentuk segi tiga. Balut dengan seaweed. Yummmy!
Ok bai.

No comments:

Post a Comment