Tuesday 30 October 2012

bernikah semasa belajar itu bagus atau tidak?

Assalamualaikum w.b.t
 Hari nie topik hangat yg kian mendapat sambutan dari golongan muda yang cakna terhadap isu semasa...
Bukan hendak memprovokasi..Tapi ilham untuk hadir selepas sesi berkongsi pendapat bersama salah seorang sahabat sebelum berbuka tadi..
Usrah antara saya dengan salah seorang sahabat saya berkisar dengan nikah kahwin muda.. Walaupun tidak secara rasmi perbincangan (small talk tapi mampu memberi kesan dari segi ilmiah dan pembersihan jiwa)
Bermula dengan pertanyaan pendapat bolehkah berkahwin muda ini..?
Jawapan Ya dan tidak..
Ya apabila pasangan itu sudah bersedia dari segi ilmu,agama dan kebertanggungjawaban.
Tidak apabila pernikahan jika berdasarkan hawa nafsu semata-mata.. :)
Artikel nie bukan untuk menimbulkan konflik dan perbalahan tapi mencari sesuatu yang benar dan tersembunyi..
Nikah semasa belajar ada yang menyanggah dan ada yang bersetuju..
Pendapat saya? Yes! saya bersetuju....
Sepintas lalu teringat kepada sahabat yang mengingatkan saya jika rasa sudah mampu untuk bernikah teruskan niat suci kamu itu...
Saya mengakui,InsyaAllah sedang berusaha belajar untuk menjadi mampu begitu juga pasangan..Walaupun belum cukup haul sb ekonomi xstabil..Nak nikah nie perlu ada ilmu dan agama bukan duet shaja.. ada duet tp agama dan ilmu tiada tidak boleh..tp kalau ada agama dan ilmu,InsyaAllah Allah tolong...Saya bertanya lagi,patutkah saya bernikah semasa belajar? Cinta itu mendatangkan zina hati.. Rindu pada kekasih yang tidak halal walaupun sudah ada ikatan dan bertaaruf antara 2 keluarga...
Sahabat memblas pula,Allah akan memberi ilmu itu jika kita berusaha..tpi cuba kita fikir,kita berusaha dan Allah beri nikmat Dia dalam bentuk ilmu tapi dalam masa yang sama kita berbuat maksiat.(zina hati)...Ilmu yang kita dapat tu berkat dak?
Terdetik: Astagfirullah Al Azim...
Baru kini mengerti mengapa Rasullulah mengalakkan kahwin ketika remaja....
Tiada istilah gagal belajar sb nikah melainkan sikap manusia itu sendiri...




Ya Allah,permudahkanlah segala urusan pernikahan kami,Redha dan keberkatanMu itu kami cari..

No comments:

Post a Comment