Friday 12 October 2012

cara menghilangkan stress

Assalamualaikum readers...
masa ni mesti student-student tengah stres kn?
Masa nie la assigment berlambak-lambak atas meja,buku nk ke ulangkaji sb ada kuiz,katil xsempat nak tgk (tp fb dgn blog sempat ja tgk kn) hari-hari ada aktiviti persatuan dan kolej.. Masa nie la bru nk pham pasaipa cikgu ckp kalau duduk kt universiti ni zaman tidoq... pantang hujung minggu mesti nk bangun tidoq lewat sebab dah satu minggu balik penat,.. kadang-kadang sampai malam sb attend banyak program.. masa gap yang ada perlu digunakan secara sempurna untuk ulangkaji pelajaran terutama sekali orang yang berpersatuan... penat kot... lpas satu tempat ke satu tempat yang lain... lau dekat xpa gak.. but its okey... nt leyh cita kt anak-anak .. keh3..
Alhamdulilah selepas beberapa ketika dah terbiasa dengan keadaan persekitaran... Walaupun kadangkala mcm xmampu suma keja dalam satu masa sorang-sorang.. kalau dulu mak dengan ayah atau mr tunang yang tolong wat dr A smpi Z ...tp sekarang kena berdiri atas kaki sendiri..
Saya ada beberapa cara untuk menghilangkan stress dalam kalangan kita : adik2 PMR,SPM dan STPM pon stress kan?.. keh3... biasa la 2..

1.baca lah AlQuran bagi yang muslim.
Sesungguhnya AlQuran itu adalah penawar bg segala penyakit..
InsyaAllah kalau selalu bca Quran kita senang nk tenangkan diri bila stress.
2.Menangis
Menangis tu jugak salah satu cara untuk menghilangkan stress
3.meluahkan
Carilah sahabat-sahabat yang boleh dipercayai..luahkan segala yang terpendam.. Dengan cara ini,dah hilang sikit beban stress.
4.Lakukanlah hobi anda..
Luangkan masa untuk memberi rehat kepada otak anda dan badann setelah melakukan aktiviti seharian..Sebagai contoh,mendengar muzik yang sentimental(jgn dengar lagu yang agak keras sb ia akan mempengaruhi emosi anda),tgk cerita korea..(part nie bnyak pmpuan buat kn?)dan paling bagus membaca buku yang membina.
5.tidur
Kadang-kadang stress nie berlaku akibat tidur yang tidak mencukupi,, ingat,otak itu perlu rehat...
Sebab tu lah..Allah menciptakn malam dan siang seiring dengan fitrah yang diperlukan manusia.

No comments:

Post a Comment