Tuesday 9 October 2012

dalam sebuah bas..

Assalamualaikum readers..
Saat ini baru ja smpi bilik... tp disebabkan kebosanan,saya mengambil keputusan untuk mengupdate blog usang :)

Ada satu cerita yang berlaku dalam bas td... hehehehe..tak ada cinta-cintun okey!(i'm been proposed okey...)
Saya dgn seorang sahabat nie... nma dia Sulyana tp kmi selesa panggil dia Su ja.. Kami dalam perjalanan ke kelas AlQuran kat pusat sukan(padahal kelas 2 kami p cri xda)...Masa dok tunggu bas 2,kami dah lewat dalam 5 minit cm2 la..dah la jauh,bas pulak asyik rehat ja..adess..sabaq ja la...

 Sampai satu saat , bas yg kami nk guna tu sampai..punya la ramai..sesak kot nk beratur...kt situ ramai la muslimah dengan perempuan non-muslim or etc(majoriti kaum perempuan la) berebut nk naik bas termasuklah saya dengan sahabat nie... sahabat saya dah terlepas ke perut bas,saya masih lagi berebut kt bawah,tiba2 rasa mcm ditolak... adess!ada sorang mamt nie.. dengan xgentlemannya tolak saya hingga kaum prempuan yang beratur di belakang terstuck sb baris dah kena potong... okey ..Sabaq lg... mungkin Allah nk uji saat kita nk p tuntut ilmu..

Situasi dalam bas,sendat tu xpayah nk cakap la kn...lpas dari satu destinasi ke satu destinasi,dah kurang orang.. saya pon dah dpat tempat duduk,tp kcian la kt sahabat nie sb glas beg berat..try la cri tempat duduk kt dia... ada satu tempat kosong kt sebelah perempuan Chinese,saya pon gamit la sahabat nie... yang rasa pedih hati,mamat yang sma tolak aku masa naik bas selamba ja p duduk tempat yang saya dah cop untuk sahabat..
Moral of the story:
 Entah tetiba rasa nak marah kt mamat nie sb tidak bertolak ansur dengan kaum perempuan.. Pentingkan diri sendiri :)Agak-agak la saudara...

Lelaki kalau betoi dia menghormati perempuan,dia xkan bg prempuan berhimpit dengan lelaki-lelaki...
Mungkin tafsiran salah,tp saya merasakan bahawa dia adalah seorang yang tidak layak untuk bergelar suami.. Tp xtahu la,, mungkin jodoh kn? kita xtahu..
Mungkin ada pendapat yang mengatakan bahawa "tak boleh ckp cm2 sebab kamu belum kenal dia"
Bak kata pepatah,tak kenal,maka xsayang...
Tapi kalau kamu suma di tempat saya kamu juga akan berpendapat dengan saya... Mungkin ada setengah lelaki sengaja menunjukkan kemachoan apabila memberi laluan kepada kaum hawa..Ada juga memang ikhlas.. Tapi bila difikirkan balik... sekurang-kurangnya dia ada pertimbangan untuk memberikan laluan kepada yang memerlukan..
Pandangan pertama terhadap sikap kita,orang akan mula judge... :)
 Orang kalau xsegak tp berbudi lebih baik daripada orang yg ada rupa tapi xda pekerti...
Jangan harap kamu akan memegang segulung ijazah,orang akan salute kamu seumur hidup...

No comments:

Post a Comment