Sunday 28 October 2012

lelaki dan perempuan serupa tapi berbeza?

Assalamualaikum,
Jam:5.45 pagi
Tarikh:29/10/2012
Hari tu dah janji nk update slot kedua kan?
 tajuk: man from venus
          woman from mars

berbeza tapi sama?

1.otak lelaki lebih besar dari otak perempuan.
2.lelaki lebih cenderung kepada penyerapan maklumat berbanding perempuan.Sebab 2 lah perempuan suka merewang fikiran ke tempat lain..Misalannya,time makan mesti fikir lepas nie nk wat apa kan? xmcam lelaki pakai men redah ja yg mana sempat.
3.Lelaki tidak boleh melakukan dua kerja dalam masa yang sama!.Tak mcam perempuan. Sebab tu lah perempuan jadi suri rumah
4.Hati lelaki lebih besar dari hati perempuan.
5.Muscle lelaki 40 peratus,muscle perempuan 20 peratus...sb 2 la perempuan tak boleh nk angkat berat.. tak dak kudrat mcam lelaki.
6.Perempuan lebih mudah dapat penyakit estoporosis berbanding lelaki sb mengandung,proses melahirkan.


Konsep ini dapat dibuktikan melalui beberapa perkara.
1.Al-Quran dan hadis.. Lelaki itu adalah pemimpin kepada perempuan.
2.Aurat.Aurat lelaki itu lebih ringan dari perempuan.Walaupun begitu,tanggungjawab lelaki itu lebih besar dari perempuan.
3.Harta.ikut hukum syarak,faraid harta dibahagi lebih kepada lelaki kan? Perempuan jangan risau,walaupun lelaki dapat harta banyak tetapi banyak lagi umat yang perlu ditanggung nafkahnya.:) seorang bapa perlu menanggung isteri,anak, dan ibu..Deal la kan? perempuan xpyh tanggung.. lau da yg tanggung pon sb nk tambah pendapatan.
4.Solat.Pernah terfikir tak kenapa lelaki ja yg wajib pergi berjemaah Solat Jumaat?
Nie alasan yang logik la... Lau perempuan diwajibkan pergi,siapa nk jaga anak yang kecil di rumah dan persiapan untuk makan? Kalau la anak kecil dibawa ke masjid,rasa mesti tok imam yang dok bca khutbah tu cakap cmnie"anak-anak kecil tolong diam" kan?
5.jihad di medan perang.Lelaki dibenarkan berjihad. Bagaimana pula dengan perempuan?
Dibenarkan cuma tidaklah digalakkan seperti lelaki...Sebabnya? Nanti bila perempuan meninggal di medan perang,tiadalah penerus generasi umat Nabi Muhammad yang berkaliber.


hurm... thats all.. tapi cuba renungkan sejenak.. Allah itu Maha Bijaksana.... Allah dah aturkan peranan lelaki dan perempuan secara adil dan serentak dengan fitrah manusia.. Oleh itu,adam dan hawa ini adalah saling lengkap melengkapi... Subhanallah!... Indahnya segala ciptaanMu..

No comments:

Post a Comment