Tuesday 2 October 2012

kahwin muda???

Assalamualaikum readers..
Sory lama xupdate blog yg sudah usang... :) keh3..
Alhamdulilah hari cukup sebulan aku bergelar mahasiswa ...

 Update kali nie bahaya cket ..he3.. tp nk ckp jugak...
walaupun aku xkawen lg dan bukan bergelar yg halal buat si adam yg tercipta,aku nk bahaskan tajuk nie..
Sapa yg nk bahas secara akademik boleh tinggalkan komen anda... hehehehe... Bahas 2 bukan untuk  mencari salah atau silap tp unutk memperbaiki sesuatu yg kurang..

Pertama:
Tiap kali bincang secara ilmiah,mesti ada orang cakap kawin muda nie xelok sebab xmatang dan ikot nafsu muda...
tp pendapat aku,kahwin muda ka tua sama ja sbb ikot kematangan pasangan yg berkahwin itu sendiri unutk menggalas tanggungjawab dalam melayari rumah tangga yg dibina ... chewah...
memang la kawin muda ada byk risiko terutama kepada pasangan yg keduanya masih belajar terutama dari segi komitmen terhadap belajar dan ekonomi yang belum stabil...
 Tapi berdasarkan pemerhatian dan kajian yang aku buat, aku tengok pasangan muda okey ja... kalau dulu rumah tidak disewa,lepas kawen boley ja sewa rumah sedangkan ekonomi masih pon belum sempurna... nk tau sebab apa? Sebab janji Allah untuk melimpahkan rezeki kepada yg bernikah unutk mendapat redha...
Xcaya? kalau dulu sebelum kawen naik moto,sekarang lpas kawen mampu beli kereta..antara sedar atau tidak,Allah beri rezeki...kita ja xperasan kn?
Pasai komitmen kat study tu,lau niat kita nk kawen btoi..insyaAllah berkat! 
Kedua:
tiap kali bincang pasai nie,mesti ada orang kata  kawen muda nie memang baik tapi kadar peningkatan cerai dalam negara juga meningkat..!
Bagi aku,benda mcm bergantung kat niat kita berkahwin..Altough,aku belum lg bergelar isteri..
contoh 1:kalau kawen sb pasangan tu cantik atau hensem/takot diambil orang,nt akan ada masalah sb cemburu yang melampau2.. ataupun sikap pasangan tidak  menepati ciri2 spt malas kemas rumah atau tidak suka masak unutk suami...
contoh 2: sebab kawin pangkat dan harta... akan hilang kasih sayang sebab rasa hormat hilang..
                Andaikan si isteri adalah bos,suami di bawah isteri...tidak mustahil si suami akan rasa tercabar dgn pangkat isteri...
Contoh 3:sensitif cket yg nie.. kawen sb nk memuaskan nafsu...apabila tidak mencapai apa yg tidak dikehendaki,mula lah ke arah penceraian..
Contoh 4: kalau kita berkahwin sebab untuk mendapat payungan redha Ilahi,InsyaAllah akan berkekalan...
   Indah jika redha Ilahi dicari bersama-sama dan ke Jannah bersam-sama...

Konklusinya,berbalik kepada niat kita,tak salah berkahwin muda atau tua.. yang penting niat kita dalam mencari redha Allah.. Komplikasi dalam rumah tangga adalah ujian dari Allah... Jika bernikah,telah sempurna sebahagian dari agama..

Islam telah mengesyorkan supaya kita memilih pasangan hidup berdasarkan:
1.agama..
kalau ada agama,InsyaAllah akan bahagia menjadi keluarga yang mawaddah wa rahmah..
2.keturunan:
keturunan nie bukan la bermaksud keturunan berdasarkan pangkat tp kesuburan pasangan untuk melahirkan umat junjungan Umat Muhammad.
3.Sekufu:
Ramai orang yg tidak setuju dgn bnda nie apabila aku bahaskan... sekufu tu bukan bermaksud pangkat ataupon harta,tapi sekufu dari segi pemikiran,tanggungjawab dan juga perasaan.
Macam la aku ckp kt atas td,kalau la perbezaan dalam hidup  yang terlalu ketara,boleh menyumbang ke arah penceraian.. kalau lah suami gaji 500,isteri gaji 3000, suami akan akan merasa rendah diri dan isteri semakin tertekan sb perbelanjaan ditanggung isteri..nampak? kepada akhi2 atau ukhti2 yang berasa kurang senang dengan statement nie,tolong betulkan yer.. :)
4.paras rupa:
paras rupa ini bukan lah cantik,tp manis dan elok dipandang dan mendamaikan jiwa..tapi kalau cantik,itu anugerah Allah kn?


P/S:tak salah pon kawen muda andai matang dalam menghadapi cabaran rumah tangga.. InsyaAllah bahagia.. Syaitan menangis apabila remaja bernikah :)post nie bukan sb saya nk bernikah muda, tp membahaskan pendpat tntg kawen muda yg dipandang enteng oleh sesetengah pihak... terima kasih..

 







No comments:

Post a Comment