Monday 22 October 2012

Islam yang hebat..

Assalamualaikum readers,
Sekarang jam menunjukkan pukul5.25 pagi..Alhamdulilah,masih diberi oksigen lagi pada hari ini..
Semalam balik lewat sebab tu la tak sempat nak update blog awal...:)
Semalam juga saya menghadiri sebuah majlis ilmu yang sangat bermanfaat... Yang saya sendiri pun tak percaya... Betapa kerdilnya kita di mata dunia.. saspen kan?
Semalam majlis tu di bawah persatuan mahasiswa islam universiti malaya(pMIUM)..majlis itu juga terbahagi kepada dua slot iaitu greatest of islamic scientics dan men from Vars and Wowen from venus...nmpak macam pelik cikit kan tajuk dia.. dengaq tajuk pun mcam agak menarik. dan teruja. Disebabkan ambil keputusan di sangat saat akhir untuk pergi ke majlis itu,buku nota pun tidak di bawa...Alhamdulilah ada juga ilmu yang digarap walaupun tidak sepenuhnya... Benarlah kiranya dulu Imam Syafie menulis di tapak tangan kerana tiada pena ketika mencari ilmu.. :)

SLOT PERTAMA:
1.Negara Islam masih banyak di dunia! Cuma kita yang kurang peka.
2.Kota baghdad merupakan pusat ilmuan dunia satu masa dulu(dalam sejarah ada disebut)
  info :




   -kota baghdad dulu mempunyai sebuah perpustakaan (kalau tidak silap darul hikmah) merupakan perpustakaan yang paling terbesar di dunia.Perpustakaan nie memiliki 6 milion buku.Subhanallah.Betapa besarnya pengaruh ilmu Islam satu ketika dahulu.Tetapi telah dimusnah oleh pihak musuh-musuh islam.
-Kota baghdad semasa pemerintahan Sultan Al mansur adalah berbentuk bulat yang mana pentadbirannya berpusat di tengah-tengah bulatan kerajaan itu.Kiri,kanan,atas dan bawah kota baghdad adalah berjarak 2 kilometer dari pusat pentadbiran(Radius) .Hal ini menunjukkan betapa pandainya pemimpin Islam ketika itu kerana beliau mengatakan bahawa jarak itu sengaja dibina untuk mengeratkan perpaduan antara pemimpin dengan rakyat dan rakyat dengan rakyat.Ada 4 pintu utama merupakan kubu pertahanan yang sangat kuat tetapi kota baghdad telah diserang oleh Mongol melalui rasuah terhadap pengawal pintu..Kota baghdad telah dimusnahkan dan hanya tinggal separuh daripada kerajaan bulatan ini.

3.Binaan yang dibina di India oleh intelektual islam disana tidak mengunakan pengikat untuk mengukuhkan bangunan itu sampai sekarang.Tak paham? okey,contoh: kalau kita letak atau ikat bata mesti la letak simen ditengah2 antara bata tu kan? tapi bangunan nie tidak.. cuma bata diselangi dengan bata sahaja.. Pernah terfikir mcmna intelektual islam nie buat? Hebat kan sebab dah beberapa ratus tahun,bangunan tetap utuh tiada runtuh.
4.teknologi dan barang-barang yang dicipta:
  1.Jam... Terkejut?Yes! saintis islam yang mula menemukan dulu jam nie.. Jam tu tidak menggunakan bateri dan masih hidup sampai sekarang dan menjadi penunjuk waktu solat kepada penduduk kota baghdad. Hebat kan ilmuan Islam nie... dah beratus-ratus,beribu tahun masih boleh guna tanpa perlu ganti seperti jam kita pakai hari nie.
2.kamera. Lagi la kan..sebenarnya perkataan kamera itu berasal daripada perkataan Arab(kalau tidak silap Kumra) tetapi disebabkan orientalis Barat ini tidak membaca dengan betul,mereka menukarkan kepada kamera.. Hebat sangat intelektual Islam nie...
3.Pen.
4.Penujuk alam semesta.. penunjuk alam semesta nie semalam gambar dia lebih kurang macam kompas,kt situ ada utara selatan,bulan,bintang mcm2 lagi.. sampai sekarang,pengkaji masih tidak mampu mentafsirkannya.
5.Tokoh ilmuan islam:ibnu haytham.. Ibnu haytham nie memang sangat terkenal dengan ilmu fizik. Beliau lah yang menemukan jumlah panjang dunia.nak tahu mcamna? hanya mengunakan 2 stick kayu! Subhanallah betapa hebatnya ilmuwan Islam ini.banyak karya-karya telah hilang...
6.Ilmu matematik.Ilmu matematik nie memang tidak terkira banyaknya. ada satu manuskrip yang telah diambil oleh Barat mempunyai beratus-ratus muka surat dan beribu equation yang sampai sekarang tidak mampu diselesaikan. Antaranya ialah algebric yang kita dok guna sekarang adalah hak milik ilmuwan Islam.
7.Ilmu perubatan:vaksin,pembedahan dan sebagainya...

P/s: hebatnya pemikiran orang Islam yang kita tidak pernah tahu dan tidak sedar..Dahulu,umat Islam sangat gemilang dengan ilmu yang hebat sehingga menjadi rebutan barat...

No comments:

Post a Comment