Friday 20 November 2015

Ahli antropologi dan sosiologi muslim.

Pagi tadi, aku bersama-sama dengan dr dalam FGD ( Focus Group Discussion) untuk projek penilaian antropologi dan sosiologi. Dr tanya aku, apa aku punya kerja dalam antropologi dan sosiologi yang aku nak capai lepas aku bergraduasi nanti. 
Aku menjawab, aku akan sambung dalam peringkat sarjana lanjutan dan menjadi seorang pekerja sosial. InsyaAllah, tapi benda yang berpusing dalam kepala aku sekarang ialah aku budak antropologi dan sosiologi; belajar pasal masyarakat; membantu untuk memahamkan masyarakat; dan seharusnya bertindak dalam membantu masyarakat. Daripada balik buku jalanan semalam, aku rasa tanggungjawab dan taklifan graduan 'antropologi dan sosiologi' ini besar. 

Apakah kiranya aku tidak menjalankan tanggungjawab aku terhadap masyarakat seadanya seperti mana aku belajar dalam kelas dalam erti masyarakat, aku akan ditanya oleh Tuhan aku? Aku belajar pasal manusia lain; kes-kes manusia yang tertindas, kes-kes yang implicit (tidak nampak) atau yang nampak tapi buat-buat tidak nampak.

Aku bertanggungjawab atas segala sesuatu bentuk-bentuk apa yang berlaku dalam masyarakat sekarang. Aku muslim, aku ahli antropologi dan aku ahli sosiologi. Tapi, masyarakat aku masih lagi berada pada tahap yang sama. Masih sama. Termasuk aku. Bukan sahaja masyarakat manusia, tetapi masyarakat selain manusia. Lalu, apa sumbangan aku sebagai graduan?


Maha Suci Tuhan, moga Tuhan permudahkan jalan ini. 

No comments:

Post a Comment