Monday 16 November 2015

Jarak.

Aku tidak faham dan mengerti kenapa sejak seminggu yang lalu, aku rasa ada perkara yang hilang. Rasa tidak seronok. Bahkan, aku dengan sengajanya menghentikan perhubungan aku dengan orang-orang sekeliling dengan meletakkan telefon bimbit di dalam laci meja solek. Dalam masa lebih kurang seminggu, aku tidak ada hubungan media sosial. 

Sepanjang seminggu aku di rumah, aku menghabiskan masa aku untuk mengulangkaji not muzik dan membaca buku. Buku yang aku baca kembali ialah Hlovate. Sudah berhabuk aku rasa buku-buku Hlovate. Aku mula membaca kaya Hlovate bermula daripada sekolah menengah; Tunas, Aa+Bb, Versus, Contengan Jalanan. Mungkin kena jiwa aku cara Hlovate ini. Lebih kepada muzik dan kumpulan jalanan. Sebenarnya, aku adalah orang yang lebih tertarik kepada orang-orang yang mempunyai 'same interest' berbanding sebaliknya. Mungkin kerana keadaan psikologi manusia untuk lebih cenderung kepada 'kesukaan' dalam kumpulan tertentu. Mungkin. Bagi aku segalanya mungkin,

Walaupun, masa aku dihabiskan dengan perkara yang aku suka pada minggu yang lepas, aku rasa masih ada perkara yang aku hilang. Aku pun tidak tahu perkara apa. Sampai saat aku menulis ini, aku adalah orang yang sesat dalam hilang dalam kegelapan. Jujur, aku pun tidak tahu. Mungkin, aku perlukan jarak dengan orang-orang yang dekat dengan aku supaya aku rasa hati aku sendiri. Hati aku sekarang macam berbolak-balik. Mungkin jarak adalah solusi untuk bertanya pada hati apa sebenarnya yang sedang dipandu?

Mungkin juga kerana kurangnya kehadiran aku di majlis-majlis ilmu berbanding tahun-tahun sebelumnya; mungkin juga kerana kelewatan tidur aku sudah kurang untuk berjumpa dengan Tuhan di satu per tiga malam. Jadual aku untuk bangun satu pertiga malam hanya bertanda kosong dalam saban tahun. Begitu juga dengan Dhuha. Aku teringat Hlovate; The Eleventh Hour . Mungkin juga sebab aku sedang menyiapkan FYP yang masih belum masuk 20 muka surat lagi sedangkan aku akan bentang pada hari Jumaat ini. Mungkin juga sebab aku tidak turun ke Chow Kit sudah dua minggu bersama adik-adik Chow Kit. Segalanya mungkin.

"Ihdinas siratal mustaqim"

No comments:

Post a Comment