Monday 2 November 2015

Ilmu luar kuliah : Catatan.

Ilmu luar kuliah selalunya akan penuh setiap hari. Di kampus aku sendiri pun, setiap hari pasti akan ada majlis ilmu. Bersusun. Daripada pagi sampai ke malam. Setiap hari. Bezanya, antara kita mahu pergi dan tidak mahu sahaja. Kan?


Ilmu yang kita belajar diluar bilik kuliah itu sebenarnya satu nilai tambah kepada diri kita sebagai seorang manusia. Tidak kira tazkirah, forum, diskusi, debat dan sebagainya; itu semua adalah lubuk emas untuk ilmu. Rugi sangat tidak pergi. Aku selalu pesan kat adik-adik (junior) supaya rajinkan diri turun benda-benda yang begini. Nanti dah habis belajar, kemungkinan besar tak buat. Aku cakap berdasarkan pemerhatian. Komitmen banyak, mestilah sudah bekerja, sudah berkeluarga. Kalau ada pun, tidak mungkin untuk kita pergi setiap minggu. Masing-masing ada komitmen. 


Jadinya, masa bergelar pelajar universiti ini, ambillah peluang sehabis boleh untuk hadirkan diri ke ilmu luar kuliah. Antara perkara penting yang aku nak tekankan disini ialah catatan. AKu rasa rugi seorang mahasiswa yang turun ke perkara yang sebegini tetapi tidak mencatat ilmu yang diberikan. Sekurangnya, ambillah audio atau video. Mungkin cara orang yang berbeza.


Benda-benda ini berguna untuk kita kelak. Setiap kali balik daripada program yang sebegini, azamlah untuk berkongsi dengan orang ramai. Anggaplah ini adalah sebagai satu usaha kita untuk menyebarkan ilmu kepada orang lain di samping ini adalah sedekah. Moga Allah redha setiap apa yang kita tulis. Sama-sama belajar. :) 


Begitu juga dengan buku nota catatan. Kalau aku, aku jenis yang asingkan buku aku untuk ke benda-benda seperti ini. Tulis dalam satu buku. Sertakan tajuk, tarikh, tempat dan panel-panel. Kalau rajin, boleh letak sticky notes highlight tu untuk kategori. Misalnya, kau pergi forum ekonomi; tulis ekonomi. Kiranya, macam buku hikmat, Hahahahaha. Ok? 


Bawalah pen dan buku. Ulama-ulama dahulu belajar dengan mengambil nota. Imam Syafie :)


Good luck! 


No comments:

Post a Comment