Tuesday 24 November 2015

fikir mahu berkahwin berbanding ajal; cucukan iblis yang menyesatkan?

Ligat memikirkan mahu berkahwin berbanding ajal itu cucukan iblis untuk menyesatkan manusia? Bagi aku, ini bukan kerja iblis sangat pun, tapi kerja orang-orang yang membudayakan projek kahwin yang berkisarkan cinta. Sedangkan cinta itu sendiri adalah tanggungjawab. Banyak projek kahwin disuruh berfikir pasal cinta dan perasaan. Bila sudah berkahwin, rasa tidak mampu untuk beradaptasi dengan tanggungjawab, akhirnya bercerai di usia muda.
Mana tidaknya, masing-masing hanya mahu memikirkan mr perfect, suami itu, suamiku ini macam dalam drama dan cerita novel. Pernah tahu tak? Ada antara kes cerai yang aku pernah kaji, ada yang bercerai atas alasan suami tidak pernah romantik. Romantik yang bagaimana? Tidak membelikan bunga, hadiah masa peristiwa penting. Begitu juga dengan kes yang tidak ingat hari jadi, hari ulangtahun perkahwinan. Lawak? Itulah yang berlaku. 

Bilamana lagi, lambakan forum-forum imamku, makmumku, yang ternyata bagi aku sampah! Sebab apa sampah? Sebab mahu mengelakkan maksiat habis berasmara di malam pertama pengantin. Dapat nikmat sebelum berkahwin tidak pegang tangan isteri dan selepas berkahwin boleh bersenggama. Sedangkan, apa yang lagi penting ialah penekanan soal tanggungjawab, komunikasi antara pasangan dan keluarga, pendedahan masalah rumahtangga, konflik 'fight -flight' dalam rumah tangga dan sebagainya. Come on, malaysia! Wake up. Wake up. Muslim teenagers should be more 'aggresive'.

Pergi buat kerja kebajikan, turun street dakwah, jadi aktivis, baca buku banyak-banyak, luangkan masa dengan orang sekeliling, belejar daripada pengalaman dan sebagainya. Weh, masa bujang inilah kita nak merasa semua ini. Kalau lepas kahwin, kebarangkalian ini tiada. Kalau ada pun, kalau kita kahwin dengan orang yang memang buat kerja macam ini. Turun sama-sama. 

Jangan salah faham, aku bukanlah menolak perkahwinan, kalau nak kahwin, kahwinlah, Islam lagi suka berkahwin di usia muda. Tetapi, janganlah sebab kawan-kawan kahwin, kita pun rasa merenyam mahu berkahwin. Bersedia atau tidak kita? Lagi satu, aku rasa kita terlalu ligat pasal jodoh, kahwin seolah-olah kahwin itu adalah 'goals of life'; pengakhiran kita di situ. Begitu juga dengan orang-orang yang hari-hari meratib pasal berkahwin. Kahwin, kahwin. Masuk usrah kahwin, forum ekonomi kahwin, forum makanan kahwin, forum... kahwin. Rasa macam doktrin pula.

Orang yang pro-ajal ini pula, macamana boleh tahu orang yang berkahwin; mahu berkahwin fikir pasal jodoh ini tidak fikir pasal ajal. Biasalah, fikir pasal jodoh, pasangan ini Allah bagi fitrah. Fitrah sebagai manusia. Jangan terlalu ekstrim sangat. Rileks sudah. Semua orang kena persiapkan diri untuk kahwin dan ajal! Simple! Seimbangkanlah antara kedua-duanya. 


No comments:

Post a Comment