Thursday 29 May 2014

Seluar jeans.


Hari tu aku pernah update status pasal aku pergi ke majlis ilmu pakai seluar jeans. Betul ok.
Walaupun aku dah pakai tudung agak labuh. Tapi aku still tak leh tinggal jeans dan khakis. Cumanya agak longgar sikit. Tapi biasalah. orang akan "expectation" lebih bila dah masuk majlis2 macam itu. Ada orang ckp kurang beradap. Setuju. Tapi masa tu aku tak belajar lagi adab-adab. Aku bukan nak bohong atau tipu. Aku tak tahu lagi apa-apa. Aku zero. Sebab aku mengaku aku jarang ke masjid dan surau kecuali surau asrama. Orang lain mungkin buat tarawih. Aku start buat tarawih masa aku form 1. Tu pun sebab aku dok asrama. Balik asrama memang aku tak pergi. Aku start solat tarawih kat masjid kg aku masa aku first year. Aku serius. Aku bukan main-main.Kalau kat asrama aku wajib pakai baju study; baju kurung yang sama warna dengan semua orang. Warna purple. Kasut hitam dan tudung bawal putih ada tanda nama. *Gila skema. Pfft.  So, masa aku pergi majlis tu aku tak tahu apa-apa. Dan aku tahu mesti ramai org akan tgok aku pelik. Semua orang pakai jubah, kain,baju kurung. Aku dtg pakai seluar jeans. Pakai baju muslimah. Tu pun tak labuh. Masa itu dlam proses hijrah lagi. Aku kurang biasa pakai seluar yang kaler hitam tu dan skirt. Sebab aku dulu pakai short pants dan jeans serta khakis. So, nak jadi mcm sekarang ambil masa dan agak susah untuk aku. Bila aku tgok balik jenis baju yang aku pakai dulu. Macam vengong ja. Terasa malu dengan diri sendiri. Kalau aku dapat undur masa. Tapi tak mampu kan :'(  "Sejarah adalah sejarah. Sejarah adalah kebenaran. Sejarah telah berlaku". 

Mungkin aku nie jenis redah dan buat tak tahu. Aku pergi majlis-majlis macam tu jugak. Sebab aku pegang prinsip kalau kepala tak tutup sekalipun, a.ka. tak tutup aurat; janji hati nak belajar. Mana tahu, itu jalan yang Allah bagi untuk jadi insan yang lebih bagus dan sempurna =)
tapi sekarang aku dah tak pakai seluar jeans sebab aku rasa aku kena tinggal benda-benda macam itu. Macam aku cakap aku dalam fasa "kewanitaan". *huh! 
Seluar-seluar aku yang aku rasa macam dengan apa lagi aku still simpan. Sebab aku rasa benda tu yang buat aku jadi kuat istiqamah sebab aku rasa aku dah tak nak kembali ke jalan yang dulu

Kesimpulannya kt sini, aku persilakan dan aku nk ajak semua org. Pergi majlis ilmu sebab Ilmu itu bernilai. Aku rasa kita zalim kat diri sendiri bilamana kita halang diri kita daripada pergi ke majlis ilmu sebab kita mcm tu. Kita tak minta pun jadi mcm tu, sapa yang tak nak jadi solehah kan?, tipu la klau yang tak nak.
Yang penting usaha, Aku berckp bukan atas kapasiti org lain tapi kapasiti aku sendiri.
Biar org nk ckp apa, sebab mulut manusia sentiasa akan berckp. Pekakkan telinga. Orang tak tahu latar belakang kita mcmana. Kita ja yang tahu kan?

Regards of love;
Nabilah si kecil.

No comments:

Post a Comment