Sunday 1 November 2015

"Apa cita-cita kamu bila besar nanti?" - Cikgu "Saya mahu jadi pelacur, cikgu"- budak sekolah

Pelacuran bukan sesuatu cita-cita. Mana mungkin seorang manusia yang azalinya telah bercita-cita untuk menjadi pelacur. Mustahil! Pernahkah wujud cita-cita yang ditulis dalam biodata kawan-kawan "cita-cita : pelacur". Begitu juga dengan pertanyaan oleh guru dalam kelas "Cita-cita kamu mahu jadi apa?". "Saya mahu jadi pelacur, cikgu". Tiada!

Lalu, mengapakah adanya pelacuran ini? Ia bukannya sebuah cita-cita yang orang mahukan. Aku setuju dengan kawan aku cakap semalam semasa satu program "Pelacuran ini sebenarnya berpunca daripada 'oppressive economy'. Dia sosialis. Macam aku juga. Kadang-kadang aku rasa. Membayangkan perkara ini, aku rasa ianya betul. Hujah yang digunakan jika semua orang mampu beradaptasi dengan tekanan ekonomi yang sedia ada, tiadalah pelacuran. Mengapa orang mahu menjadi pelacur? Sedangkan pelacur itu dilihat sebagai lapisan yang paling bawah dalam hierarki sosial masyarakat. 

Aku melihat tekanan ekonomi ini sebagai satu hujah yang kuat. Memandangkan, kebanyakan pelacur ini sebenarnya merasa tertekan dengan desakan ekonomi. Lalu, tiada pelajaran, jual badan untuk mencari 'rezeki'. Aku tidak 'pro-pelacur'. Aku tidak menyokong kegiatan pelacuran. Sebab aku manusia yang masih berpegang kepada janji Tuhan. Fitrah beragama. Kenapa Allah mengharamkan seks rambang. Seks rambang cenderung kepada kegiatan pelacuran. Dalam melihat sesuatu dengan adil (meletakkan sesuatu pada tempatnya) aku lebih suka untuk menilai daripada 'kasut' mereka. 

Aku tidak tahu apa pandangan orang lain terhadap kecenderungan aku terhadap pelacur.Bilamana kita sendiri, orang yang melihat pelacur ini sebagai orang yang tidak punya harga diri, kita jarang melihat apakah sebenarnya yang mereka hadapi. Pernah baca buku Melati Rahim? Aku dah tidak ingat nama bukunya. Kalau perasan, ada watak bernama 'adik' yang menjadi pelacur disebabkan dijual oleh saudaranya sendiri. Lalu, dia mahu belajar bersolat dan mengaji dihujung hayatnya sebagai pelacur. Ini kisah benar. Aku ada bersama kumpulan tersebut. Aku tidak pernah terlibat secara langsung. Sebabnya, perempuan tidak dibenarkan. Aku cuma mendengar dan membaca melalui orang-orang yang berada dalam kumpulan tersebut. :') Moga syurgalah tempatnya.


Begitu juga dalam keadaan putaran sosial pelacur. Betapa ramai dalam kalangan pelacur-pelacur ini adalah orang yang terperangkap dalam dunianya sendiri. Berada dalam lingkungan dan putaran yang sama. Anak-anak perempuan pelacur menjadi pelacur kerana 'dijaga' oleh orang-orang tertentu. Kalau tiada siapa yang pergi menyelamatkan, begitulah sampai semua keturunan. Kasihan. Yang lelaki dijadikan sebagai 'body guard'. Bukannya mereka tidak mencuba untuk keluar, tetapi mereka tidak tahu bagaimana. Andainya satu hari nanti, kita punya wang yang banyak. Berjuta-juta. Kita beli orang-orang ini supaya dia bisa hidup seperti kita.

Dalam masa yang sama, aku tidak menafikan ada dalam kalangan pelacur ini adalah secara sukarela. Tetapi, semua orang pukul sama rata. Ada dalam kalangan pelacur-pelacur ini membaca Al-Quran setiap kali ada masa lapang :'( Allahu. Kita tidak tahu. Tidak tahu. Dan tidak mahu ambil tahu. Mereka lagi manusia berTuhan.




1 comment:

  1. Tajuk buku dia Pelacur Kelas Pertama/Disebalik Serban

    ReplyDelete