Saturday 31 October 2015

Mahu berkahwin? Baca nie!

Sebenarnya, aku sekarang tengah berada dalam fasa peperiksaan. Huhu. 
Hari ini aku nak kongsi dengan korang mengenai "Perkahwinan dan penyesuaian". 
Mungkin adalah salah satu cara untuk aku mengulang kaji dan berkongsi ilmu dengan semua orang. 
Teheee. 

Aku sebenarnya belum berkahwin lagi. Harap maklum. So, aku tidak pernah melalui stage yang sebegini. Peringatan : perkongsian ini hanyalah berdasarkan teori dan kajian. Tapi still berguna juga untuk kemudian hari. Aku bersyukur sebab ambil kelas ini sebab aku rasa macam banyak ilmu yang berguna dalam kelas ini. Lecturer yang paling aku suka dari first year. Hurm. Faktor juga sebenarnya. Hahaha. 

Perkahwinan dan penyesuaian ini adalah satu "stage of life cycle" dalam sesebuah pembinaan keluarga. Antara faktor penting mengapa perlunya stage ini kerana kualiti sesebuah perkahwinan, cabaran yang akan berlaku dalam perkahwinan, komunikasi dan konflik yang akan berlaku dalam perkahwinan.

Ramai orang bercakap berkahwin dengan sebelum kahwin stagenya adalah sama Tapi sebenarnya adalah berbeza sama sekali. Dr selalu pesan "Apa yang kamu nampak sebelum bernikah masa bercinta itu bukan true colors of him/ her". Dalam kes stage selepas berkahwin ini, ia lebih menjurus kepada persoalan "Who are you?". Kiranya macam proses kenal-mengenal lah.

Bila cakap soal kualiti perkahwinan, ada lagi faktor yang mempengaruhi kualiti sebenarnya. Antaranya ialah tempoh/ masa berkahwin , bilangan anak, kerjaya dan isu gender. Ha, isu gender kat situ aku nak tekankan ialah peranan lelaki dan perempuan dalam rumahtangga misalnya dalam pembahagian tugas rumah tangga dan sebagainya. Penting nie hoih! Gua pun rasa gerun. Hahaha. Dah la tak reti masak. Hahahah. K. Just kidding. 

Tahap perkahwinan dalam rumahtangga biasanya ada 4 stage. Depends on researchers juga. Tapi tahap ini pasti akan ada dalam setiap kajian. Aku harap korang hadam betul-betul. Aku nak memeningkan kepala. Hahahaha. 

Stage pertama:
Tahap awal perkahwinan : Newlyweed Stage a.k.a pengantin baru.
Boleh refer gambar aku nanti. Gambar rajah yang paling hodoh. Hahaha.
Dalam tahap ini akan berlaku satu polemik atau ujian terhadap pasangan sebab individu yang berkahwin akan mula memainkan peranan masing-masing dalam membentuk sebuah keluarga atau kehidupan suami dan isteri.

Kat bawah ini aku senaraikan beberapa perkara atau konflik yang akan berlaku dalam tahap ini.

1. Peranan suami dan isteri dalam membentuk keluarga. Biasanya akan terlihat dalam tolak ansur sesuatu perkara. Aku bagi contoh, kes balik kampung. Kes balik kampung nampak macam remeh. Tapi sebenarnya besar kot. Boleh bawa kepada penceraian ! 
Dalam kes balik kampung ini, individu perlu memainkan peranan menentukan yang mana satu perlu dipersetujui. 'Power sharing' la katakan. 
 Contoh lain lagi ialah, pembahagian tugas antara suami dan isteri. Walaupun masa ini tiada lagi anak, beban dalam pembahagian ini akan berlaku juga. Sebab isteri kena memasak dan menguruskan rumahtangga. Dan bagaimana dengan tugas suami dalam perkara ini. 

2. Sokongan emosi terhadap pasangan. Pasangan perlu memainkan peranan yang penting dalam sokongan emosi ini. Perpisahan dalam keluarga memberikan impak terhadap emosi pasangan ditambah lagi dengan peranan baru yang perlu dimainkan oleh pasangan. Makanya, perlu ada sokongan antara satu sama lain.

3. Penyesuaian "Habits" pasangan. Sama ada hobi atau kebiasaan yang ada pada pasangan. Konsep memberi dan menerima amat diperlukan dalam hal ini. Jangan ini perkara ini remeh! ( Aku buat tanda seru, sebab dr ulang banyak kali kat sini, hahaha) Misalnya, merokok. Lelaki yang merokoknya (aku sebut lelaki sebab lelaki yang majoriti merokok). Macamana pasangan nak melakukan penyesuaian terhadap 'habits' pasangan ini? Nak suruh keluaq rumah? Kena halau?. Hahaha. Fikir. Hurm. Aku pun tak tahu la. 

4. Negotiate gender roles. Macam aku mention kat atas tadi. Tolak ansur dalam pembahagian gender dalam rumah tangga amatlah diperlukan. Sebab nt akan berlaku konflik kalau ada kelebihan kuasa terhadap sebelah pihak dan overlapping. Dr cakap, masa ini apa yang diperlukan adalah hormat-menghormati.

5.  Keluarga vs pekerjaan. 
Pasangan perlu beradaptasi dengan pekerjaan pasangan masing-masing. Atau rutin pekerjaan pasangan. Misalnya, kalau kerja dr, lawyer. Workholic. So, kena pandai adapt dan menyesuaikan. Peace! Antara rumahtangga dan pekerjaan. So, tak boleh lah sangat nak kerja kuat mcm  masa bujang kan? Balik 2-3 pagi sebab kerja. 

6. Pendapatan dan pengurusan ekonomi

7. Develop communication skills.
Kalau tak develop communication skills ini akan berlaku communication breakdown. Interaksi dengan pasangan adalah penting. 

8. Bentuk hubungan dengan 'kin' atau kerabat keluarga. Kedua-dua belah pihak. TImbal balik dalam membentuk hubungan keluarga yang lebih besar.


Stage 2 
Parental Stage

Tahap ini bermula apabila isteri mula mengandung dalam berlakunya perubahan dalam beberapa perkara seperti biologi dan fizikal perempuan. Masa ini, suami kena bersedia untuk menerima apa adanya pasangan. Sebab itu, ada kes curang belakang isteri masa mengandung. Sebab tak boleh nak adapt dengan keadaan isteri dan perubahan yang berlaku. Meh! 
Dalam keadaan fizikal, pembahagian gender perlu mendapat persetujuan sebab berlakunya perubahan. Pengendalian rumahtangga (household) semasa isteri mengandung. Perlu faham kat sini, ada certain kes di mana ada isteri yang mengandung dan terpaksa ulang-alik ke hospital. Suami perlu ada peranan untuk mengatasi emosi dia dan pasangan. Hurm. 

Parental stage terbahagi kepada dua :

a) Early parenthood
- Anak belum bersekolah/ anak sudah bersekolah.
Masa ini perlu diperbaiki adalah kualiti perhubungan dengan pasangan dan anak-anak. Tiga hala perhubungan. 
Parenting skills sgt penting. 
Sebab masa inilah emosi, ekonomi akan tercabar. 
Seandainya tidak ada satu 'resist' untuk menghadapi benda yang begini, akan berlaku ketidakseimbangan dalam peranan akibat terbeban.

b) Late parenthood 
berlaku dalam keadaan :
a) anak sudah mula masuk kolej
 - Ekonomi : 
Tekanan ekonomi akan berlaku kerana perbelanjaan akan terus meningkat. 

No comments:

Post a Comment