Friday 30 October 2015

Bibliophile

Bibliophile. 
Buku dan aku.
Aku jenis ikut mood. Boleh jadi bertukar. Oleh sebab itu:
a. Aku selalu akan tukar buku dalam masa yang singkat (tidak dari kulit ke kulit). Kalau aku rasa bosan dengan buku politik, aku baca buku bukan politik. Aku bukan jenis yang akan stick dengan satu-satu buku. 
b. Beri cadangan kepada orang lain. Aku boleh dikatakan pakarlah juga dalam 'menghasut' orang-orang membeli buku yang aku baca dan cadangkan. Sesiapa yang kawan rapat dengan aku tahu betapa aku suka menghasut. Hahahaha. 

c. Bawa buku ke mana sahaja. AKu memang akan bawa buku ke mana sahaja yang aku pergi. Sebab aku tidak tahu bila mood aku akan datang. Kalau mood aku datang, aku tak bawa buku. Menyesal bhai..... Itulah kan? Orang cakap, bila dah tiada baru nak dikenang. 

d. Masa beli buku itu akan ada satu perasaan. Berguna tak eh? Ha, daripada was-was. Aku rembat sebab aku rasa aku akan pakai juga satu hari nanti. Sebab itu ada buku aku yang tidak dibuka lagi plastiknya. Ha, sebab benda inilah. Kah! InsyaALlah, nanti aku buka. 

e. Kalau buku sejarah, politik, ekonomi. Aku jenis take note sama ada pakai highlighter, sticky notes dan tulis penuh kat mana ruang kosong dalam kertas tu. Lagi satu, pakai penanda yang lekat. Boleh terus tanda isu penting. Huhu. 

kbai.



No comments:

Post a Comment