Thursday 15 October 2015

High expectation and demands in 'romance' relationship

Kelas aku hari ini berjalan seperti biasa. Walaupun, hari Khamis hari malas sedunia aku. Hari jubah dan tudung bulat. Aku ada dua kelas sahaja kalau hari Khamis iaitu sejarah Islam dan Masyarakat Melayu dan Psikologi Sosial. Kelas sejarah Islam dan masyarakat Melayu itu aku suka la sebab dia Bahasa Melayu. Kalau kelas psikologi sosial ini kelas 'antarabangsa', sepenuhnya bahasa Inggeris. Pembentangan, bahan mengajar, diskusi dan tugasan sebab kelas ini ada budak pertukaran pelajar. Mahu atau tidak mahu, terpaksa ambil. Nota psikologi aku daripada tahun pertama dan tahun ini memang bahasa Inggeris. Sebab itu aku cuma ambil dua kali subjek psikologi; tahun pertama dan tahun ini. Satu lagi, aku ambil masa aku belajar di Korea Selatan, dua tahun lalu. Aku bukan tidak suka bahasa Inggeris. Tetapi,sebab aku tidak suka 'sains tulen'. Aku anggap psikologi ini sebagai sains tulen. Macam biologi macam aku belajar masa tingkatan 4 dan tingkatan 5 dulu. Huhu. Nasib baik aku tidak sambung ke Matrikulasi dan UiTM. Tutup.

"High expectation and demand in romance relationship"

Kalau sebelum ini, aku agak main-main dalam kelas psikologi sosial sebab itu memang aku. Hahahaha. Agak main-main. Tapi, hari ini aku rasa ada perkara yang menarik perhatian aku dalam kelas apabila Dr. M memberikan satu kenyataan yang aku agak setuju. Hari ini topik adalah lebih berkisar kepada 'interpersonal'. Bila saat-saat genting nak habis kelas, masuk satu sub-topik baru iaitu forming relationship : Friendship and romance. Pencirian dalam 'romance relationship' lebih tertumpu kepada emosi yang kuat (strong emotional) terhadap seseorang yang ditafsirkan kepada unsur penarikan (attractiveness), Unsur penarikan ini sebenarnya bertitik tolak daripada emotional erousal yang membawa kepada perasaan lebih positif ( based on conformity and proximity. Exp : sharing same attitude, behaviour, opinion, hobby and etc). 

Antara ciri lain yang ditekankan ialah 'high expectation and demand' in relationship ( I mean romance relationship), Ini benda yang aku nak cerita. Jangkaan seseorang melalui ciri yang aku sebutkan diatas sebenarnya boleh berlaku melalui sekeliling. Dr M. bagi contoh pembacaan. Lambakan novel cinta di pasaran (dalam dan luar negara) telah memberikan 'minor factor'. Tapi, bagi aku ia agak major di Malaysia. Hahahaha. Apabila kita membaca novel yang bersifat cinta 'perfectionist' atau terlalu sempurna, kita secara tidak langsung akan dipengaruhi oleh jalan cerita yang digarapkan dan dalam masa yang sama meletakkan 'high expectation and demand' dalam sesebuah perhubungan. 

Banyak perkahwinan yang terhenti dipertengahan jalan sebab tidak mampu untuk memenuhi 'demand' ini. Misalnya, ada sebab penceraian; pasangan tidak pernah membelikan bunga sepanjang perkahwinan. Solusinya, cari 'orang luar' yang sangat romantik membelikan bunga. Bunga = romantik. 

Begitu juga dengan watak yang ada. Kita terlalu meletakkan harapan bahawa ada seseorang yang akan muncul dalam kehidupan kita dalam perhubungan seperti mana yang kita mahukan. Ini namanya 'perfection'. Walhal, realitinya tidak. Dr. M concluded what is we need to look is total acceptance with other person not our high expectation need. 


No comments:

Post a Comment