Sunday 4 October 2015

Macamana nak skor dalam subjek sejarah?

Sebelum ini, dalam post lama, aku ada kongsi satu artikel masa aku form 6. Woha! Dah banyak tahun. Tekan link ini : Sejarah tingkatan enam

Harap boleh bantu adik-adik form 6 yang ambil sejarah. 

Kali ini aku nak kongsi macamana nak skor sejarah di universiti ( boleh juga digunapakai dalam subjek lain terutamanya sains sosial seperti TITAS) 

1. Pembentangan pastikan research dan study betul-betul. Impressed lecturer dan rakan sekelas. Sebab, markah pembentangan itu menentukan sama ada ia berkisar; A, A-, A+, B+ dan sebagainya. Kalaulah, 5 markah ini penentu walaupun kecil. Kalau jabatan sejarah aku jenis tak pakai slide; pakai handout. Semua orang dalam kelas akan dapat handout. 

Aku start gunapakai benda ini lepas aku balik dari Korea hari itu. Kiranya macam lambat dapat hidayah lah . Kahkahkahkah. 

a) Pastikan soalan itu korang faham. Sebab kalau ada budak kelas yang jenis 'hantu' suka tanya soalan pelik-pelik. Kelas aku mesti akan ada soalan yang nak 'pekena' macam nak pergi berperang. Hahahahhaha. Sebelum masuk tutorial yang jenis bisik "Weh, kau ready tau, aku nak tanya soalan". Choi.

b) Bila dah faham, nyatakan statement selepas perkenalkan diri. Aku paling suka part ini sebab nanti lecturer takkan tanya dah masa akhir pembentangan "Daripada pembacaan saya yang lepas, saya merasakan bahawa saya bersetuju/; tidak bersetuju/ menyimpulkan/ bahawa....... (question statement). Kiranya letak awal-awal dah, apa pandangan kita dalam soalan.

c) Pakai nota kaki. Setiap mana-mana kenyataan atau statement yang diambil daripada sumber, letak end note atau foot note macam dalam tugasan. Ini memberikan kemudahan kepada kawan bila nak ulang kaji  dan pensyarah untuk menyemak. 

d) Pastikan di setiap akhir halaman, letakkan lampiran (jika ada) dan paling penting bibliography! 

e) Jangan lupa, letak nama , no matrik no soalan dan soalan. 


2. Tugasan. Aku mula waktu masa tahun 3. Hahahaha. Sebelum ini aku tak tahu, inilah formula. Pastikan muka surat melebihi 20-25 muka surat. Jangan kurang daripada 25. Selalunya lah. 20 still ok. Tapi kalau boleh, pastikan lebih. 

Pakai sumber melebihi 10 buah buku, dan sumber lain sehingga mencapai 20. Kiranya 10 buah buku plus 10 sumber lain (artikel jurnal, artikel, monograpghy dan sebagainya). Masukkan ulasan sokongan dan bantahan. Aku bagi contoh : Bagi sesetengah pengkaji sejarah mempunyai pandangan yang berbeza tentang Tunku Abdul Rahman (TAR) adalah pejuang kemerdekaan yang sebenar. Hal ini dapat dilihat melalui idea TAR yang disokong oleh ...... dalam bukunya ........ membuktikan bahawa beliau adalah pejuang kemerdekaan. Di satu pihak yang lain, TAR dilihat mendominasi perjuangan semasa peringkat yang terakhir berbanding Onn Jaafar yang lebih terlihat perjuangan berbanding TAR. Atas dasar ini, ada pengkaji yang memberikan hujah bahawa Onn Jaafar adalah pejuang kemerdekaan yang sebenar. Menurut Ramlah Adam...... (buktikan spesifikasi hujah). Kajian lanjut telah dilakukan oleh pengkaji sejarah politik lain........ 

3. Banyakkan membaca perkara yang diluar kuliah. Maksudnya, tidak hanya terikat kepada buku yang diberikan rujukan oleh pensyarah :) Tambahkan lagi. 

4. Keep faith on Him! InsyaAllah. Belajar lillahi Taala. Sebarkan ilmu kepada orang lain. :) 

No comments:

Post a Comment