Saturday 31 October 2015

Manusia.

Dalam hidup ini, ada sejenis manusia yang berdengki dengan orang lain. Serius. Kadangkala, aku rasa ada benda yang tidak patut berdengki pun, dah menjadi satu dengki. Dengki ini adalah sejenis penyakit hati. Orang yang mempunyai penyakit berdengki ini sangat berbahaya. 

Kalau ada orang berdengki dengan hidup kita, baik tidak payah layan. Buat bodoh, sebab berdengki itu adalah kerja-kerja orang bodoh. Jangan fikir, orang bodoh itu adalah orang yang mempunyai pelajaran rendah, tapi orang-orang yang tidak mampu menggunakan akalnya dengan sempurna. Apabila akal yang digunakan tidak sempurna, ia membawa kepada masalah hati. 

Fynn Jamal berkata, kalau orang tidak suka kita, cara kita minum air pun orang dah tak suka. Yes, that reality we should face. Indeed. there is no people perfect. No. But, kalau main dengan perasaan dengki ini apa pun tak boleh.

Apa-apa pun. Kalau rasa ada orang dengki dengan kita, biarlah. Mereka itu seorang dalam sejuta dalam hidup kita. Biarlah mereka hidup dalam mereka yang tidak pernah bahagia sebab dengki. Kalau tak percaya, kau cuba pergi kepada orang yang kau rasa berdengki dengan kau, kau rasa hidup dia bahagia atau tidak?. Semestinya tidak! Sebab dia akan sibuk fikir pasal kau sampai bila- bila. Dia akan berasa dengki bila kau bahagia. Ha, teruskanlah bahagia kau. Biar dia mereput dengan perasaan dengki kau.

Aku nak cakap, aku bahagia dengan orang-orang yang ada sekeliling aku sekarang. Ada kawan-kawan yang supportive, ada kawan yang mengingatkan kalau aku lupa, kawan-kawan yang mengingatkan aku kepada makan, kawan yang sekepala, kawan yang berkongsi dengan aku. So, aku tidak kisah pun dengki. Sebab orang yang mempunyai dengki ini hanya orang yang bodoh. 'Bodoh' sebab dengki. Eh?

No comments:

Post a Comment