Thursday 22 October 2015

Ruang.

Persoalan yang orang selalu cakap kat aku "Bila nak berkahwin?". Sebenarnya, aku agak sensitif sejak kebelakangan ini. Never mind. Aku perlukan ruang sebab aku mahu berkahwin bukan untuk penuhkan kehendak orang-orang sekeliling. Aku juga tak nak berkahwin sebab semua orang yang sebaya berkahwin. Definitely, no! Not at all. Walaupun umur aku sekarang sudah 23 tahun. 

Aku perlukan ruang untuk menghabiskan apa-apa yang tidak aku lakukan dahulu. Mahu jadikan anak-anak gelandangan tidak buta huruf. Mahu kucing-kucing aku gemuk. Mahu bersama dengan anak-anak syurga. It is too many things I should resolve. Yet, kalau aku dapat orang yang betul-betul bersama dengan aku sepanjang benda-benda ini, absolutely aku akan berkahwin walaupun sekejap lagi. Hahahaha. Kidding. 

Aku tidak mahu,disebabkan aku berkahwin, tanggungjawab sosial aku menjadi menurun dan kosong seperti mana kebanyakan aktivis masyarakat yang hilang selepas berkahwin. Ya, perkahwinan itu bukan sesuatu yang mudah. Berkahwin banyak komitmen. Kena pandai bahagi komitmen. Aku merasakan bahawasanya aku akan berkahwin dengan lelaki yang berada dalam bidang ini. Sebab aku rasa kita perlukan 'infak' diri untuk masyarakat. Seriusly, dude. Kalau bukan kita yang menginfakkan diri kita, siapa lagi? Nak harapkan pimpinan atas. Mati hidup kembali pun tidak aku rasa. Fikir perut mereka sahaja. 

Aku pernah beberapa kali pernah dirisik oleh beberapa individu termasuklah budak-budak UM. Tapi, aku terpaksa menolak atas keberangkalian ini. Aku bukanlah orang yang terlalu memilih. Tetapi, aku melihat perkara ini sebagai visi. Sungguh, semua manusia itu tidak sempurna. Tapi, setiap manusia itu perlu ada satu KPI yang jelas dalam perkara yang sebegini. Macam orang lain, nak suami yang pandai mengaji. Macam itu juga aku. Tapi, aku tak perlukan pun suami yang pandai mengaji taranum bagai semua itu. Yang penting, dia mahu berusaha untuk jadi orang yang terbaik. 

:) 

Sekarang dah tahu kan? Mengapa aku memilih untuk bersendiri lagi berbanding berkahwin? 
Banyak lagi benda yang lagi penting berbanding berkahwin. Yang penting layan bundle! Lepak tepi jalan! Muzik! The Beatles! 

No comments:

Post a Comment