Monday 26 October 2015

Help the needs.

"Helps the needs". Aha! Dalam bahasa Melayunya ialah 'tolong yang memerlukan'. Macamana kita nak tolong orang yang memerlukan tanpa perlukan kos yang banyak? Aku selalu review page 'kindness'.

Ok, sini aku cedok idea depa. Moh, kita sama-sama amalkan. Moga Allah redha. :)

1. Beli satu tin biskut. Letak dalam raga dan biarkan sambil letakkan notes 'Sila ambil satu' and what so ever yang membuktikan bahawa benda itu free. Teheee. Ramai kawan-kawan yang mahu study kat Siswa Rama, KPS, Library yang tidak mampu untuk keluar sebab hujan. sebab tidak mampu. Kalau ada lebih, boleh beli roti RM 80 sen tu. Hahahaha. 

2. Sticky notes. Paling murah. Tulis any kind of nice words kat atas sticky notes dan pelekat atas tangga, meja yang korang guna atau lalu. :D Just need marker pen and sticky notes. Oh, yeah! 

3. Pin. Hahahaha. Perempuan kan selalu hilang pin selepas solat. Letak satu bekas pin dan buat sistem pinjam. RM1.50 ja. Untuk emergency.


"Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat....."

(Hadith 36, Riwayat Muslim) 


No comments:

Post a Comment