Saturday 24 October 2015

'Common sense'

'Common sense' benda yang perlu dalam setiap manusia. Kalau dia tiada, itu maknanya mungkin dia clan daripada kucing. Banyak benda yang kita perlukan common sense. Kadangkala tak perlu pun nak dinyatakan. Fikir logik sebagai manusia. Manusia ini diberikan akal daripada Tuhan untuk berfikir. Sebab itu, beza manusia dengan ciptaan lain adalah akal. Allah kata dalam Al-Quran "Afala Ta' qilun". Berfikir.

Rakyat Malaysia ada segelintir yang masih tiada common sense. Aku pun tidak tahulah apa benda yang dalam kepala mereka yang tidak mempunyai common sense ini. Kadang-kadang aku rasa mereka macam 'selfish' (dalam bahasa Melayu : pentingkan diri sendiri. 

Banyak contoh:

1. Merokok. Manusia yang aku rasa sel-sel otaknya tidak berhubung ialah merokok di tempat yang agak tertutup seperti 'food court' dalam bangunan. Yang aku rasa selang dua tiang tergantung "Kawasan larangan merokok". Orang-orang ini tidak peduli. Bukan peduli pun. Yang dia tahu sedut, hembus. sedut, hembus. Kalau nak merokok, merokok di tempat yang terbuka dan selamat sikit la bhai. Pelik juga, ada baby comel belakang pun masih lagi mahu 'ambil nyawa'. Bahaya untuk budak-budak. Kanak-kanak dan orang tua. Penyakit risiko (asthma dan sebagainya). Sekarang ini vape pulak. Berbentuk-bentuk lawan kat meja makan. Walaupun bau dia sedap sikit daripada rokok, kasihanilah kami ini.

2. Beratur naik lif dan bas. Ini paling aku geram. Disebabkan ini kecil molek, sering menjadi mangsa tolakan, tutup pintu dan terkepit depan pintu terutamanya pintu bas. Hadeh -_-' Ini bukan aku nak cerita. Common sense yang paling aku geram sekali ialah potong barisan. Dan menghalang orang lain daripada turun. Aku rasa orang begini tidak reti nak sabar. Depan lif, serbu masuk macam lif tu tak turun dah. 

3. Tempat duduk. Kalau orang-orang muda, baiklah kau berdiri dalam train, LRT dan bas. Sebabnya, kita masih ada kudrat kan? Jangan pentingkan diri sendiri. Aku lebih suka tak duduk. Sebab? Sebabnya, macamana kalau ada orang tua, kudrat tiada berdiri tapi kau tak nampak. Kan dah menzalimi orang lain. Berdirilah. Sekejap ja kan? Beri kepada orang yang memerlukan. Perempuan mengandung, orang tua, orang kelainan upaya dan sebagainya.

kbai!


No comments:

Post a Comment