Saturday 31 October 2015

Anak-Anak Chow Kit at KLCC #tengokjerung.

Masa hari raya aidil Adha hari itu aku tidak pulang ke kampung sebab Universiti Malaya cuma memberikan cuti sehari sahaja. Rasa tidak berbaloi dengan pergi balik. Yang penting, duit. Maklumlah, tiket sekarang mahal. Aku hanya bergantung kepada pinjaman PTPTN. So, kena pandai hidup kat Kota Metropolitan ini.

Aku pergi program anak-anak Chow Kit at KLCC hari kedua raya aidilAdha. Program bermula pada jam 8 pagi. Kiranya, aku keluar rumah dari jam 7. Husna datang ambil. Masa sampai kat sana, kita orang dibekalkan baju untuk tukar. Baju anak-anak dengan sukarelawan sama. Warna hitam :'D 

Aku menempel kat kumpulan Husna. Kumpulan satu. Satu kumpulan ada 5-6 orang anak-anak Chow Kit. Semasa program ini berlangsung, aku agak rapat dengan Muhammad Al-Farizi. Dia panggil aku 'cikgu'. Alahai. Comel betul. Ok, sambung. Sebelum bertolak, kami makan di kedai makan roti canai. Ada anak-anak Chow Kit yang sememangnya hidup di jalanan pertama kali merasai roti canai dan air teh panas! Kalau sebelum ini, cuma melihat orang lain di bawah jambatan monorel dan LRT. Roti canai kosong yang diminta tambah. 

Selepas itu, kami berjalan ke arah stesen monorel Medan Tuanku dan turun di Damai untuk transit ke KLCC. Penat berjalan sebenarnya. Tapi, bila tengok anak-anak riang. Hilang rasa penat. Masa nak masuk ke stesen, mereka berebut-rebut untuk masukkan 'coin' dan apabila pintu terbuka. Mereka berlari dan gelak sampai mengekek. Bayangkanlah, perasaan seorang sukarelawan pada ketika itu. Farizi aku dukung untuk dia rasai sendiri pengalaman masukkan coin ke dalam mesin. Lepas itu, aku biarkan dia berlari dalam stesen. 

Apabila sampai di KLCC, kami naik 'telur bergerak', aku pun dah terlupa apa benda namanya. Masa di dalam ini, aku nampak mereka sangat sempurna gelak ketawanya. Masuk dalam tempat tekanan udara, melangkah ke kawasan dinasour, Masa ini aku terpaksa dukung al-Farizi, anak syurga sebab dia pegang aku dia cakap "Cikgu, nak kung". Aku tanya "Kenapa?". "Takut dinasour". Hahahaha. Masa korang main, tak takot dinasour. 

Aku pun dukung sampai habis kawasan. Agaknya begitulah perasaan ibu yang kecil macam aku ini nanti dukung anak. Macam yuyu Zulaikha dukung anak dia -..-. Selepas itu, kami ke KFC untuk makan tengah hari. Aku terasing daripada ahli kumpulan. Masa ini, husna makan dengan anak-anak. Selera betul. Tengok anak-anak ini makan, aku menjadi runtun hati. Tunggu empangan nak pecah sahaja masa itu. Bila balik, salah seorang sukarelawan muat naik status yang lebih kurang bunyinya begini "Ada antara anak-anak ini yang pertama kali makan kek dan KFC. Kalau tidak, hanya mampu melihat dari kaca kanak-kanak sebaya makan". 

Setelah habis makan, solat dan sebagainya. Kami bergerak ke Aquaria KLCC. Dalam ini, lagilah. Teruja betul tengok ikan. Bukan depa sahaja. Aku sekali. Hahahahaha. Jerung besar. Masa berjalan dalam terowong, banyak betul bertanya. Sentuh dinding kaca. 


Saat kita merasakan kita adalah manusia yang paling susah, ada lagi manusia yang susah. :') 

No comments:

Post a Comment