Friday 29 May 2015

Jadi perempuan yang berhijrah tidak seindah yang disangka.

Dengan nama Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Kau tahu tak susahnya nak menjadi perempuan yang berhijrah ini?
Aku perempuan yang berhijrah secara drastik. Means dari free hair terus ke pakai tudung labuh kepada berniqab. Tiada transition. Kalau sesiapa yang memang ikut aku dari dulu lagi. Memang akan tahu. 

jadi perempuan yang berhijrah ini bukan mudah. Tidak mudah. Bermula dengan tingkat penghijrahan yang pertama. Akan ada rasa dalam jiwa konflik identiti. Boleh ke tak eh? Boleh tak eh?
Sometimes, kau akan ada rasa macam nak buang tudung. Kau tahu sebab apa? Sebab sebelum ini, kau pakai main pakai. Nak keluar pakai baby shirt and short pants siap. Messy bun. Sneakers dan selipar. Jalan terus. Sekarang kau kena iron segala jenis mak tudung, baju dan sebagainya. Walaupun nak sidai baju dan turun beli kicap 5 minit T___T 
Belum kira pakai hand socks dan stoking lagi. Ha. Besar pengorbanan. Hati memang kena kuat.
Banyakkan cari kekuatan melalui amalan sunat dan yang penting tahap ini. Bangun tahajud. Minta doa betul-betul dengan Tuhan. Selalu pergi majlis-majlis ilmu. 
Aku rasa bersyukur juga sebab masa ini aku jumpa PMIUM. Ada usrah. Ribbiyyun. 

Lepas itu, kau akan menghadapi ujian apabila adanya 'risik-risik' kepada kau. Tapi bila kau cakap. Saya perempuan berhijrah. Kau jangan letak harapan tinggi sgt kat orang. Tak semua orang boleh terima keadaan kau. Percaya dan yakin terhadap diri kau. Bahawasanya ada orang yang akan terima kau apa adanya satu hari nanti. Tak payah nak sedih sangat untuk ini. Allah dah bagi jodoh. Andai kata dia, maknanya dia. Yang penting, kita sama-sama jadi baik. Ingat, janji Tuhan.
 
Apa-apapun. Moga beristiqamah wahai wanita. Moga Allah memberi kekuatan dan keberkatan kepada kita semua :)

No comments:

Post a Comment