Friday 4 December 2015

Harga.

Aku datang daripada keluarga lower-class income. Ayah aku cuma bergaji purata (ikut hari bekerja) cuma RM2000.Kalau musim hujan, cuma gaji basic RM900. Ayah aku kerja di site. Apabila berlakunya kenaikan barangan secara drastik dan harga keperluan lain, keluarga aku adalah antara orang-orang yang struggle untuk teruskan hidup. Mak aku mula berniaga tepi jalan untuk menampung perbelanjaan aku dan adik aku. Adik aku di kolej, aku di Universiti Malaya. 

Aku biasanya akan gunakan semaksimanya duit pinjaman PTPTN pada 4 bulan pertama memandangkan yuran UM sudah hampir mencecah RM2500 satu semester. Aku ambil keputusan untuk keluar dari kolej dan tinggal di luar. Ianya masih berkisarkan mengenai keperluan. Aku rasa sama sahaja di luar atau kolej. Cumanya, kalau di luar, akan survive untuk beli beras RM2kg tahan untuk seminggu. Selalunya, kalau masa sesak duit, aku akan makan sehari sekali. Kalau jadi pelajar, tak tempuh perkara yang begini memang tak best lah hidup sebagai pelajar. Menu utama : telur goreng dan kicap. Kalau sesak lagi, makan nasi putih dengan kicap. Resam hidup sebagai seorang pelajar yang hidup di tengah kota untuk belajar berdikari dan sendiri. 

Aku adalah manusia yang paling malas mahu minta duit dekat mak ayah sebab aku tahu mereka sedang struggle di kampung. Bayar itu, ini dan sebagainya. Aku jarang balik ke kampung atas faktor ini. Kenaikan harga bas; RM50 hingga RM55. Pergi dan balik sudah mencecah RM100. Perjalanan untuk pergi ke stesen bas RM5.00 dan ke atas. Pergi dan balik dah RM10. Naik feri RM18. Pergi dan balik RM36. Selalunya, aku balik dengan tawakal. Tiada satu sen. Kalau apa-apa terjadi dalam perjalanan, akulah manusia yang tiada apa-apa. Hanya ada tawakal, lesen, kad matrik dan kad pengenalan serta telefon bimbit. 

Dulu, masa aku kecil. Keluarga aku agak mewah sebab ayah aku ada sub-kontrak. Disebabkan ayah aku adalah orang yang mempunyai pengalaman yang lebih daripada 15 tahun dalam bidang pembinaan, Ayah aku melabur bersama kawan baik ayah aku untuk satu projek besar; berpuluh-puluh ribu atas dasar mahu 'tolong kawan'. Malangnya, kawan baik ayah aku itu songlap duit tersebut. Selepas peristiwa ini, kami sekeluarga memang bekerja keras sampai sekarang untuk teruskan hidup. Kawan baik ayah aku itu, sudah ada banglo yang rumahnya ada kereta Mercedez. Tetapi, aku tidak kisah pun sebabnya Tuhan itu Maha Adil. Kebahagiaan itu bukan pada rumah tetapi pada hati. Duduk rumah besar; tiada ketenangan sebab berfikir bukan namanya bahagia kan?

Aku tabik kepada ayah dan mak aku yang mengajarkan aku dan adik tidak menjadi gila harta. Mak dan ayah aku membesarkan kami menggunakan wang gaji yang mereka bekerja 100 peratus tanpa ada harta sampingan yang lain. Tiada tanah, tiada rumah sewa, tiada apa-apa. Kami hanya bergantung kepada gaji ayah aku sahaja. Selepas peristiwa ayah aku ditipu oleh kawan baik sendiri; kami tiada kereta. Kami cuma ada sebiji motor untuk naik empat orang. Kereta yang sekarang dibeli pada usia aku 13 tahun. Kiranya, masa aku umur 13 tahun aku baru merasa naik kereta sendiri. Sebelum ini, pinjam orang. 

Aku selalu cakap kat adik aku "Kita tidak perlu nak mengharapkan harta orang lain sebab dari kecil sampai besar mak ayah besarkan kita dengan tiada harta, tiada simpanan. 100 peratus bergantung kepada gaji. Kita tiada tanah bendang, getah macam orang lain. Tiada rumah sewa macam orang lain. Tapi dengan benda ini kita belajar sampai tahap sekarang. Belajar ke kolej dan universiti".

Atas dasar ini, aku adalah perempuan yang berdikari dan berdiri atas kaki sendiri. :) 


No comments:

Post a Comment