Friday 18 December 2015

Odor and body odor.

Aku tidak suka bau yang kurang menyenangkan. Straight to the point; body odor. Women esp. But, men too. Sigh. Depends on individual. 

I don't know how to explain; tapi aku ada beberapa tips yang mungkin boleh pakai. Bagi aku, bagi akulah. Orang lain tidak tahu la macamana. Sebenarnya, perfume tak membantu sangat pun benda ini. Aku lebih suka kalau 'wangi' yang semula jadi. Maksudnya, jaga kebersihan dan wangi. 

1. Pakai sabun yang agak tahan lama bau dan menyenangkan. Aku tahu, mahal. Hahaha. Aku pun bukannya orang yang senang. Ok, ini tips aku. Beli sabun dari apa-apa jenama yang memang keluarkan sabun macam gini. Misalnya, faceshop and bodyshop. Mahal. Confirm lah. Tapi, aku ada cara nak resist benda ini. Hahahaha. Aku cuma pakai time aku tidak boleh solat. Yakni, dalam 5-6 hari dalam sebulan. So, sabun ini akan tahan selama lebih kurang 5 bulan. Kalau time boleh solat pun, aku cuma pakai kalau nak keluar untuk jangka masa panjang! Macam aktiviti and what so ever. Selain itu, kalau time pokai duit habis. Pilihlah sabun yang agak kuat macam dettol dan seangkatan. Ini kalau kena minggu yang sukan dan mengeluarkan peluh yang banyak. Hahaha. Serius. Boleh try. Kalau hari biasa, pakai sabun biasa ja la. Duduk rumah pergi fakulti ja pun.

2. Jaga keadaan rambut. Aku tengok kebanyakan perempuan ada masalah bau because of this! Sebab rambut tidak dijaga dengan rapi. Kalau boleh, keringkan dulu rambut sebelum pakai tudung. Kesian rambut awak tau, dia pun nak hidup juga. Hurm. Hurm. Lepas itu, kalau masa tidak boleh solat, pakailah apa-apa produk rambut ; pelembap rambut, krim rambut untuk jaga rambut awak supaya wangi dan cantik. Ingat, rambut mahkota perempuan.

3. Pakailah any kind of deodorant untuk jaga bau badan. Seems like; seharian kot. 

kbai awak. 

Lelaki hensem and bersih. I choose the bersih one. Hahaha. 

No comments:

Post a Comment