Friday 18 December 2015

RISALAH HIJAB AN_NUR.

Semalam aku dah janji nak masukkan lagi pasal daurah kitan Risalah An-Nur bahagian kedua daripada semalam kan? Hari ini bahagian risalah hijab dalam Risalah An-Nur. Said Nursi Badiuzzaman pernah menukilkan dan menulis pasal Risalah Pemuda. Kitab ini belajar masa awal dahulu. Siri 1. Sekarang siri 2, ada pasal wanita. Baguslah, wanita. Tambahan pula, malam itu lelaki tak sampai 10 orang. Insan-insan terpilih sahaja. Dapat ilmu pasal wanita. 

Macam aku cakap sebelum ini,
Perempuan yang mahu bertudung, lihatlah hikmah. Carilah falsafah Islam, kenapa Islam itu ada arahan supaya wanita itu menjaga auratnya. 

Persoalan, kenapa wanita perlu menutup aurat? Kenapa Allah suruh kita menutup aurat dan menjaga aurat macam dalam Al-Quran ada sebut dalam surah An-Nur? Kenapa? Aku sebenarnya merasakan ini yang perlu semua orang tahu. Sebab aku adalah antara orang-orang yang memberontak pemakaian hijab satu masa dahulu kerana bila aku tanya orang-orang yang aku rasa mampu jawab , "Dosa", "Masuk neraka", dan sebagainya. Then, I decided not to wear a hijab. Hahaha. 

Kembali kepada topik;

Said Nursi telah memberikan 4 hikmah dan sebab kenapa Allah mahu menurunkan risalah Hijab kepada wanita dengan kasih sayang dan rahmatnya?

1. Fitrah wanita

Hijab ini sesuai dengan fitrah wanita yang sentiasa mahukan perlindungan. Macam entri sebelum ini, wanita ini memerlukan perlindungan bermula daripada kecil hinggalah meninggal dunia. Anak - wali bapa, isteri-wali suami dan seterusnya. Wanita akan sentiasa ada fitrah mahukan perlindungan. 

Selain itu, hijab juga melindungkan wanita daripada perkara-perkara yang tidak baik dan mengundang malapetaka. Ustazah juga ada menyebut, wanita akan merasa yakin apabila berada dalam hijab yang sempurna. Aku mengaku, ya. Aku rasakan perubahan ini. Aku tidak tahu kenapa setelah aku berhijab, aku rasa yakin. Yakin sampaikan aku tidak tahu datang daripada mana perasaan yakin dan berani itu. Masa aku kat korea pun, aku tidak tahu bagaimana aku boleh begitu berani untuk berbuat begitu. Walaupun, aku rasa orang tengok aku macam alien. Hahahaha.

Sebut pasal hijab, hijab juga menghilangkan rasa insecure kepada kita sebagai wanita daripada pencerobohan lelaki. Again, it happened to me. Aku merasakan perbezaan antara layanan lelaki terhadap aku sebelum berhijab dan selepas berhijab. It is totally different. Different. 360 degree. Different at all! 

2. Mahabbah dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan.

Sebagaimana yang ditulis kat atas, hijab ini adalah satu fitrah kepada wanita. Hijab mampu untuk menjaga mahabbah dalam hubungan antara lelaki dan perempuan (suami dan isteri). Mampu menjaga pandangan lelaki lain terhadap isteri. Hal ini memberikan mahabbah kepada lelaki kerana ia menjadi 'secure' kepada lelaki dan sebagai tanda hormat kepada lelaki.

Ustazah ada menyebut, inilah hikmah mahar kepada isteri. Dalam erti kata lain, falsafah kenapa Islam memberikan mahar dan wajib kepada bakal suami. Tidak seorang pun boleh bayar mahar kecuali suami.  

3. Memberikan sifat saling percaya mempercayai antara suami isteri dan adik beradik berlainan jantina.

Hasil rentetan daripada mahabbah tadi, ia memunculkan sifat saling percaya mempercayai antara hubungan kekeluargaan. Selain itu, ustazah juga ada menyebut mengenai hubungan adik beradik yang berlainan jantina. Bagaimana penjagaan aurat ini adalah penting untuk menjaga perkara ini. Walaupun, Islam memberikan kebenaran kepada kita untuk membuka aurat antara pusat hingga lutut sesama ahli keluarga, namun jagalah aurat yang boleh membawa kepada keghairahan dan kesyahwatan antara satu sama lain. 

Perkara yang tidak diambil berat inilah menyebabkan berlakunya sumbang mahram. :) Walaupun, ada faktor-faktor lain. Perkara ini seharusnya diambil berat. 

4. Hijab menghindarkan wanita daripada sifat-sifat yang menjadikan kita malu akan sesuatu.

Misalnya, bersekedudukan bermula dengan pemakaian hijab. Wanita yang memahami falsafah hijab akan tahu dan malu untuk melakukan perkara-perkara yang sebegini. Begitu juga dengan wanita berhijab lain. Misalnya, pergi ke kelab malam, mustahil kan? Inilah hikmah. Allah menjaga diri kita daripada perkara-perkara yang sebegini.


p/s: Ustazah berpesan kepada wanita, jagalah diri baik-baik kerana lelaki mempunyai kuasa untuk memilih dominan berbanding wanita. Dia boleh pergi kepada mana-mana wanita yang dia suka, dia pinang dan berkahwin. Berbanding wanita. :)

No comments:

Post a Comment