Wednesday 16 September 2015

Anak-anak istimewa.

Hari ini aku rasa rindu untuk bersama-sama dengan anak-anak istimewa. InsyaAllah, ahli syurga Allah. Betapa Allah hantarkan mereka ke dalam dunia untuk kita kembali bermuhasabah. Bait lirik "Tidak ku minta lahir ke dunia, tidak ku minta cacat begini" buat hati sado gua berkecai dan lerai. 

Sungguh, mereka tidak minta untuk jadi sebegitu. Aku sangat 'salute' kepada penjaga dan ibubapa kanak-kanak yang mempunyai anak-anak istimewa. Pahala melimpah ruah. Akhirat nanti, anak-anak ini menjadi penyelamat ke syurga Allah kan?

Aku rasa bila aku bersama dengan budak-budak ini, jiwa aku jadi tenang semacam. Lupa masalah. Setiap kali bercerita dengan penuh ceria, walaupun butir kata sesetengah aku tidak faham, mereka bercerita sambil ketawa. Muka jujur dan tulus. 

Kadangkala, aku rasa masyarakat kita masih belum didedahkan dengan golongan seperti ini. Aku jadi sedih setiap kali jumpa atau program bersama orang biasa, mereka akan menjadi perhatian dan seolah-olah momok. Seharusnya, sebagai ibubapa yang mempunyai anak-anak normal, berikan ruang untuk mereka mengenali antara satu sama lain. Dedahkan anak-anak dengan anak-anak istimewa ini supaya mereka tiada konotasi negatif. 

Jadi budak sukarelawan memang rasa seronok walaupun tidak dibayar gaji, masa dan tenaga. Tapi, inilah aku rasa satu perjuangan. Roh perjuangan untuk bersama dengan orang-orang yang sebegini. 

p/s: rindu haikal dan iskandar. Haikal budak down sindrom. Tapi suka menyanyi. Iskandar OKU fizikal. Dia budak pintar, tiada kekurangan mental dan mampu berfikir, mampu berdiri. Cumanya, mulutnya 'terbahagi' dua dan dia dinafikan di pendidikan arus perdana atas alasan "kawan-kawan Iskandar takut dengan mulut Iskandar!". Lalu, dia dipindahkan ke sekolah pendidikan khas. 

Welcome to Malaysia! 

Aku juga rindu fitri. He's autism. Like Juna. Setiap kali nak susu. Gayut tangan dan pegang tangan. Rambut cendawan macam Juna. Fall in love with him. Nasib baik kau kecil dik oi. Hahahaha. Kalau tak, dah lama akak mengorat kau sampai kawen! 




No comments:

Post a Comment