Thursday 24 September 2015

You've got straight A's but one failed??

Aku sengaja upkan benda ini lambat sedikit sebab rasa malas nak mengulas. Untuk beri keadilan kepada semua mengenai post aku di laman sosial lain seperti facebook, insta dan blog sebelum ini, aku upkan lagi sekali. 

Sebenarnya, result aku itu adalah result untuk semester lepas. Sebelum ini, aku tidak pernah upkan result aku. Malas betul. People selalu cakap aku ini dean list. Hoi. Pointer aku tidak pernah 3.8 lagi. Mana boleh nak berdekan-dekan ini. Lagipun, aku tak suka sangat dekan-dekan ini sebab lecturer akan tumpu dalam kelas. -_-'

Ok, continue. Actually, kalau tengok kat slip tu, aku tak straight A's pun. I've got one B+ for politics of thailand. Begini ceritanya, aku failedkan aku punya thesis (dengan sengaja) atas alasan-alasan aku yang tertentu. Mungkin orang lain ada prinsip berbeza dengan aku. Mungkin la. Prinsip aku, aku lebih rela gagal thesis daripada aku dapat C. 

Mulanya, ada nasihat-nasihat supaya aku tidak berundur sebelum thesis ini disiapkan. Ada juga mencadangkan buat tajuk biasa-biasa sahaja. Tak kisah la dapat C atau apa-apa janji tak failed thesis. Ada juga yang menyatakan pandangan bahawa yuran untuk aku 'extend' nanti. Actually, aku dah lama considerkan benda-benda ini semua. Dan aku menolak dengan baik tetapi tegas "No, it is ok. I am willing myself to extend my semester because of this".

Bagi aku, setiap apa keputusan yang kita ambil perlu ada pro and cons. Aku ambil langkah ini juga ada pro and cons. Say yes means yes. Otherwise, say no means no. Aku jelas apa yang aku ambil. Mari sini aku cerita. 

Aku rasa aku lebih banyak pro berbanding cons. 

Sebabnya, walaupun aku failed thesis, tapi aku still boleh repeat kan? Kalaulah aku teruskan juga perjuangan thesis sampai habis tapi dapat C, aku tidak boleh repeat sebab syarat repeat adalah Failed! Bayangkan, dalam resume nanti tertulis FYP = C . I'm not condemning any people. But, it is the reality we have to face. Sebab bagi aku FYP = usaha, masa, tenaga dan kritis. Bagi aku, agak rarelah kalau dalam resume FYP 6 jam kredit = C. 

Yang keduanya, ambil langkah ini boleh buat aku terus fokus kepada subjek lain. Bila aku dah beritahu kepada pihak berwajib akan keputusan aku, there's nothing left except for the other subject. Aku struggling sehabis daya supaya result aku tidak kepada 2.5. Alhamdullilah, result aku ialah 2.85. 5A 1B+ dan 1 F. 

I don't know how can I resist with myself during that phase. But, seriously. I can tell you, I keep struggling myself 24/7 before examination. Before this, I didn't because for me it is not compulsory at all. It is too much stress. I don't like to push myself for examination. I'd never, never and never do it. 

But, in that phase. Only close friend who keep question me "Are you ok?" knows what is happening. I've lost my appetite. 

Now, aku tengah repeat aku punya thesis. Walaupun bukan dalam bidang yang aku minat dan passion, aku kena usaha sungguh, bahawasanya aku bukanlah pelajar yang bermasalah dalam pembelajaran. No!

Apa-apapun, Ini semua Tuhan yang punya. :) Kepada yang buat thesis, berusahalah sebaik yang boleh. Hwaiting.

No comments:

Post a Comment