Friday 20 September 2013

Aku mahu jadi seperti mereka.


Dari dulu lagi aku nk sangat jadi mcm depa. Jadi idola kat orang lain. Jadi contoh kat orang. Sentiasa bg ilmu kat orang lain. Tapi Allah belum takdirkan itu berlaku. Ada hikmah disebaliknya. :)
Aku yakin Allah pasti akan makbulkan doa kami satu hari nanti dan aku rasa tak lama lagi. Kenapa guna frasa tak lama lagi? Sebab kata-kata itu satu doa. Aku mahu yakin sehabisnya kepada Allah Taala. Setiap kali orang tanya. Aku akan jawab. InsyaAllah tak lama lagi. Sebab apa?Sebab lepas tu orang itu akan mendoakan "Semoga dipermudahkan urusan oleh Allah". Aku pun ucapkan ameen.

Si Isteri  sahabat yang baik kepada aku. Setiap kali aku dan dia ada masalah, kami kongsi cerita. Lepas nangis, lepas tu gelak-gelak dan gosip-gosip pasal dua orang. *Adalah,rahsia. Si husbandnya pula tukang gelak bila aku dengan bini dia dok bersembang. 

Seriesly,aku ikot perkembangan depa dari awal sampai la sekarang. Sebab si husband dia tu adalah my future bro in law. Merangkap abg aku punya future husband. Daripada diaorang nie la aku tahu perkembangan si dia *kalau korang nk tahu la.. ha3.. 

Si husband nie kami kenal kenal dari sekolah rendah *rasanya. Sebab dia pengawas sekolah rendah. Kebetulan, aku satu kelas dengan adik depa. Rapat la juga masa sekolah rendah.(dalam erti kata lain kami semua satu sekolah sampai sekolah menengah) It's totally different after nikah dengan isteri dia. Aku sendiri pernah cakap dengan isteri dia "seriesly, dia nmpak berbeza lepas dia jumpa dengan awak". I admitted it to her. And, she just saying "Alhamdullilah". Tetiba aku pulak yang touching lebih bila dia cakap mcm tuh. haha. Mengong. Nampak sangat aku budak cengeng.

Dia selalu bg semangat kat aku supaya terus berusaha. :) dah berbakul nasihat dia bagi untuk aku terus nak melangkah ke step seterusnya.. haha... Sampai la sekarang.. hew2.. terima kasih awop. Sayang awop.
Time aku sedih nk mampus,aku selalu text dia.. lepas tu, dia pun dengan penuh dedikasinya memberikan nasihat. hhaha *bakal guru maklum la..  

Masa first proposal aku ditolak, depa belum kawen lagi dan belum jumpa lagi. Kiranya si adik minta dulu la pada si abg. Lepas si abg nie jumpa, terus kawen dengan mudahnya. Nampak kan? Perancangan Allah. Kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan. Orang lain yang minta dulu,oang lain yang dapat. Tapi ada hikmahnya. Hikmahnya apa? supaya si adiknya dan aku kembali berusaha untuk menimba ilmu dan belahar menjadi matang sebaik mungkin. Dan sekarang mereka berdua menjadi tulang belakang kami. Dok tolak dari belakang supaya kuat mcm depa juga. haha. Kami baru 2 kali ditolak. Depa 4 kali. Saya ulang 4 kali.. hehehe. Kami tak hebat lagi la tuh.. hew2..

Sekarang nie mereka dah top untuk jadi panel utk talk di sekitar kampus. Jadi hot kapel. Bukan kapel yang haram tapi halal di sisi Allah. Buat apa sahaja orang jadikan contoh. :)
Dan aku juga pernah cakap kat si isteri "Allah jadikan perancangan itu dengan berhikmah, Allah beri dugaan tapi Allah dtgkan kesenangan iaitu menjadi penyampai ilmu kepada orang lain.Ganjarannya besar".

Dan disebabkan mereka juga aku jadi tekad untuk teruskan matlamat aku. Dugaan yang besar tu kadangkala perlu untuk matangkan diri. Dan, keyakinan dengan janji Allah terbukti dengan perkahwinan mereka.

Dari sekolah menengah lagi aku punya impian untuk jadi macam depa. Tapi Allah belum jadikan lagi. Aku harap satu hari nanti Allah berikan kami peluang yang sama seperti mereka. 
 
Sayang awak teacher. Sebab selalu bagi semangat kat berdua. Supaya tabah.

2 comments:

  1. hehe. inshaAllah, dah ade bau2 bunga ramapai da tu nabilah! jgn benti usaha! *ngengade eh die. ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. Bau bunga ros. Lambat lagi. ^_^ Ngegade dengan kak yuni ja.. muehehe.. Mana ada ngegade dgn orang lain..kui3. *mohon along jangan dok jeles. :P

      Delete