Thursday 19 September 2013

risiko kawen muda.

When someone said to me *walaupun aku tak kawin lagi*. "Impian kau dari dulu sampai sekarang nak kawen muda, andaikan Allah benar-benar takdirkan ia berlaku,kau sanggup hadapi risiko? Kawen muda bukan senang. Tambahan pula kau masih belajar. I'm smiled. And start asking her "Opinion kau?".
"Kalau ikut aku, aku pentingkan pelajaran dulu sebab aku rasa itu yang utama". "Hurm, aku juga sama. Matlamat aku pun mcm kau. Jelas. Tapi matlamat aku dua. Bernikah muda dan berjaya dalam pelajaran."
"Aku dah tekad dari aku sekolah menengah lagi."
"Sekarang salah satu matlamat aku dah hampir-hampir walaupun aku tak tahu kesudahannya mcmana. Tapi aku yakin, selagimana aku berusaha. Allah pasti akan beri."

Risiko kawen muda. Semua orang pasti tentang risiko. Aku juga. Bagi aku,sahabat-sahabat yang dalam dilemma bila hasrat perkahwinan mereka ditolak secara mentah sebab ibubapa takut risiko anaknya ketika kawen muda. Aku juga mcm tu dulu. Tapi kita sebagai anak perlu bijak. Jangan nak terus protes,bebai tak tentu hala. Kalau tanda protes atau bebai tu adalah tanda kita belum bersedia untuk menghadapi ombak dan badai dalam rumahtangga. Suami tegur sikit ,bebai. Isteri tegur cikit, bebai. Dah sama-sama bebai. Jadi kot lain. Pantai yang mana tak dihempas ombak. Bagi aku juga, setiap kali akad nikah tu ada risiko dia tersendiri. Tak kisah kau kawen umur 30 ka,19 ka,50 ka. It's not about age. It's about your maturity. 
Ada umur 19 tahun tu lebih matang dari orang yang umur lebih. 

Perkahwinan itu lagi berisiko bila tak dak ilmu. Tahu nak seronok ja. Alasan, nak menghalalkan hubungan. Memang la. Tapi matlamat yang jelas perlu ada. Kalau nak menghalalkan hubungan,kawen 2 hari lepas tu cerai. Tapi kalau kerana Allah.??

Kenapa aku tekad sgt nie? Sebab aku tgok orang-orang sekeliling yang beri aku semangat. Mula-mula aku takut juga sebab aku pun masih muda. Tapi Allah hantar orang-orang sekeliling untuk bagi semangat. 
Aku tengok kak yuni dengan along besar dugaan mereka dalam perkahwinan. Mereka mampu hadapi dengan baik walaupun masing-masing belajar dan belum punya tabung yang sempurna. Allah bagi kemurahan rezeki kepada mereka. Kak yuni selalu bagi semangat kat aku, janji Allah itu pasti. Allah janji dia nak bagi, dia bagi. Taufiq dan sarah. Dua-dua masih belajar. Punya anak lagi. Hantar taska. Hari-hari jual dadih. Suami isteri jual dadih. Untuk tampung hidup. Alhamdullilah, mereka bahagia. Sebab apa? Allah yang beri keberkatan. Betapa ramai orang yang bergaji besar tapi rasa tak cukup. Mereka masih belajar. Punya anak. Hanya jual dadih setiap hari. Ambil tempahan pelanggan. Anak bukan hantar kat ibu dan ayah tapi jaga sendiri. Hantar taska. Kenapa mereka dipermudahkan. Allah ada. Allah bantu. Ramai lagi kawan-kawan aku yang kawen muda,dilanda dugaan. Alhamdullilah,hari ini berjaya. Malah,lebih berjaya dari orang lain. *Org yg kutuk-kutuk ckp tak bahagia kawen muda. Aku juga lihat. Orang yg dulunya tak femes lgsung di fakulti jadi femes, bukan sebab dia kawen muda, tapi sebab jadi pelajar dekan setiap semestr lepas kawen... yg gagal tu sebab tak tahu nk bahagi tanggungjawab. 

Aku menulis nie sebab aku sendiri nak tulis. Walaupun nanti akan ada orang yang cakap. Bahagia itu bukan pada awal perkahwinan. Kawen pun belum, boleh tahu diri bahagia ka tak. Cuma satu ja aku nk cakap "Kalau mahu bahagia, letakkan langkah pertama dengan bahagia". Bagaimana mahu letak langkah pertama?.
Allah is one. Allah perlu letak no satu. Rasullulah. Aku pun tak tahu pengakhiran aku mcmana. Tapi aku yakin dengan apa yang Allah berikan. Allah beri bahagia kepada sesiapa yang berusaha. Mohonlah kepada Allah.   


No comments:

Post a Comment