Saturday 31 October 2015

Buku Jalanan Anak-Anak Chow Kit.

Buat masa sekarang, aku stick dengan budak-budak buku jalanan Anak-Anak Chow Kit (BJCK). Aku dah jarang join PMIUM, Pertiwi, Soup Kitchen dan Dapur Jalanan dah sekarang. Mungkin sebab kekangan masa dan aku sendiri tiada transport. BJCK ini baru sahaja berjalan dalam dua-tiga bulan yang lalu. Aku join program ini pun dah lambat sebab aku tiada transport. Nasib baik ada kawan aku, Husna, sudi menumpangkan aku setiap hari Ahad ke sana. Kitaorang selalu berdua. Ada juga budak UM yang turun. Ammar, Lan, budak-budak pMIUM dua - tiga orang. 

Basically, kalau turun ke sini akan ajar anak-anak Chow Kit bermain dan belajar. Kiranya guide untuk pembelajaran la. Lebih kurang. Ada sistem pinjam buku. Hahaha. Belajar di tepi jalan. Sampai bila nak suruh perut kenyang tetapi otak tidak kenyang. Buku-buku ini bukan hanya kepada anak-anak tetapi kepada homeless yang dewasa juga! Ada satu uncle ini datang minta novel bahasa Inggeris. Aku rasa malu sangat dengan uncle tu. Sebab, uncle itu adalah orang yang kuat membaca. T____T Mungkin kita boleh ambil ibrah daripada dia. 

Sepanjang aku join program ini, macam-macam benda yang aku nampak. Mata aku sangat terbuka luas untuk menilai daripada mata masyarakat. Anak-anak ini masih lagi tidur di kaki lima, tapi dia mahu belajar. Mereka tidak punya lampu. Hanya berbekalkan lampu jalan. :'(

Nanti aku sambung balik.

P/S: Inilah bahagia aku sebenarnya. Cari bahagia bila kita bersama orang yang bahagia. :) 

1 comment:

  1. Bila nak turun lagi? adik2 rindu kakak yg pakai tudung nampak mata tu..

    ReplyDelete