Saturday 13 June 2015

Kemas bilik???? Oh my God.


Kemas bilik? Aku tak la selalu sangat kemas bilik. Tapi aku ada satu pe'el, kena pastikan barang yang aku suka tengok tersusun. Macam meja buku, tempat study, nota. Yang lain tu, kira macam priority rendah sikit la. 

Aku ada tips untuk korang nak kemas bilik. Aku faham perasaan bila korang malas, tapi korang nak bilik bersih dan cantik. 

1. Search video diy atau any kind of infomation how to make your room tidy and cute! Kalau aku, aku mmg hari-hari depan lappy search video you tube. Banyak gila. Lepas tu, fikir idea macamana nak buat bilik korang tu cantik dan bersih. Sebab, kalau dah ada idea, benda ini akan motivate diri untuk rajin mengemas. Hahaha.

2. Bila dah dapat gambaran, start to make sure asingkan dulu mana satu yang menyemakkan. Contoh, baju yang bersepah, kasut bersepah, buku bersepah dan sebagainya. Tenangkan diri. Dan buat yang bersepah ini tidak bersepah. Letakkan kat satu sudut yang korang rasa jauh dari tengah-tengah ruangan. 

Aku nak bagi tips untuk dresser atau closet :
a. Asingkan baju basuh dan tidak basuh. Aku tak pernah la lagi campurkan kedua-dua benda ini begini. Tapi ada orang yang mmg jenis habit macam nie. Belajarlah untuk asingkan. Kalau tak, kena basuh semua baju sebab bau dah melekat. Moga lepas ini, belajar untuk asingkan semua ini! Kalau dari sekarang tak belajar untuk buat benda simple begini, nanti habit akan melekat sampai ke tua. Perempuan terutamanya. Nanti akan jadi burden. Turun kepada anak-anak dan warisan. Tolong k. 

b. Mulakan pengasingan barangan yang tak pakai dan pakai. Misalnya, sampah, botol kosong, tisu yang dah guna ke dalam plastik sampah. Plus! yang dah expired date. So, step kedua, untuk menyejukkan mata dan hati. Dan teruskan usaha untuk mengemas!

c. Susun barang-barang dengan betul dan cantik. Kalau aku, aku akan dahulukan buku. Sebab buku yang tersusun akan menampakkan lagi kecantikan bilik. Hahaha. Nampak kemas dan tersusun. Oh ya! Sebelum itu, pastikan katil korang kosong. Dan tarik cadar cantik-cantik dan kemaskan. InsyaAllah, akan lagi nampak tenang.

3. Pakai baju yang sporty, yang senang korang nak buat kerja * dok dalam rumah ja pun. Heran apa. Bagi yang perempuan, mohon ikat rambut dengan kemas. Nanti masa mengemas, berpeluh, bersawang. Ok! 

4. Kemaskan almari / closet/ dresser. Aku mmg jenis akan asingkan baju kurung, baju kemeja, baju casual, formal dan baju untuk pakai di rumah. So, daripada sini, closet akan jadi lebih nampak teratur dan kemas. Kalau baju pakai di rumah/ dalam rumah, aku biasanya akan fold. Masa fold ini asingkan antara baju lengan panjang, singlet, top, baby t dan sebagainya untuk memastikan kekemasan di dalam almari. Nanti korang nak pakai, terus grab. Tak payah nak cari lagi dah. Sebelah kanan untuk lengan pendek, sebelah kiri untuk lengan panjang. Ok?? *btw, aku ada satu pe'el. Kalau aku dah rajin terlebih, aku akan keluarkan semua baju yang difold. Dan susun balik ikut jenis dan warna. Mula dari warna cerah hingga ke gelap. Hahahaha. Nasiblah sapa kawen dengan aku nanti. 

5. Sapu sampah, Mop lantai, sapu debu dan vacuum. Done! Tak susah pun nak kemas bilik sebenarnya. Antara nak dengan tak nak ja. 


tips penting!
Selalu tengok DIY room. Hahaha. benda ini yang sangat bagi inspirasi untuk kemas bilik. LOL

InsyaAllah, nanti kalau aku rajin, bilik aku dah siap. Lepas aku cari barang semua jumpa, aku akan buat room tour. :peace!!

No comments:

Post a Comment